کامیل احمدی پژوهشگر ایرانی- بریتانیایی به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد

کامیل احمدی نویسنده، مردم‌شناس و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی، توسط دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.


کامیل احمدی نویسنده، مردم‌شناس و پژوهشگر اجتماعی ایرانی‌- بریتانیایی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این شهروند ایرانی-بریتانیایی در حساب توئیتری خود نوشت که محوز حقوقی اتهاماتش پژوهشی در ارتباط با «آسیب‌زاترین سنت‌ها درباره کودکان در کم‌برخوردارترین مناطق» بوده است.

احمدی نوشته که «اما هدف اصلی، اتهام ارتباط پژوهش‌هایم به سناریوی نفوذ فرهنگی، سند۲۰۳۰ و توقف فعالیت‌هایم با جامعه هدف تحقیقاتم و اقلیت‌هاست.»

کامیل احمدی ۲۰ امردادماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و آبان‌ماه با قرار وثیقه بطور موقت آزاد شده است. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌ قضاییه مهرماه سال گذشته، دلیل بازداشت این جامعه‌شناس را «ارتباط با کشور‌های بیگانه و موسسات وابسته به سرویس‌های بیگانه» اعلام کرده بود.

امیر رئیسیان وکیل مدافع این پژوهشگر اعلام کرده که نسبت به این حکم اعتراض می‌کند.

کامیل احمدی در حساب توئیتری خود نوشت که «برخلاف تمام تحلیل‌های حقوقی و امید به قضاوت منصفانه در حالی محکوم شدم که در ۱۰۰ روز بازداشت و بازجویی‌های فراقانونی، امکان دسترسی به وکیل نداشتم و این حکم پس از ۲ جلسه غیرکارشناسی دادگاه در پروسه‌ای مملو از ایرادات حقوقی صادر شد.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰