تجمع اعتراضی آموزگاران در تهران؛ بلاتکلیفی هفت ساله ۱۳ هزار آموزگار

صدها آموزگار در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت استخدامی در آموزش و پرورش، امروز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

صدها آموزگار روز یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ از شهرهای مختلف به تهران آمده و در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این آموزگاران که به «معلمان خرید خدمت» معروف هستند می‌گویند از هفت سال پیش که در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شدند تا کنون همچنان وضعیت استخدام آنها روشن نشده است.

مجموع نیروهای «خرید خدمات» آموزش پرورش در استان‌های مختلف به ۱۳ هزار نفر می‌رسد که همگی خواهان مشخص شدن وضعیت استخدام خود و یکسان شدن مدل قراردادها هستند.

آنها می‌گویند با وجود اینکه ساعت و حجم کاری برابر با آموزگاران استخدام رسمی آموزش و پرورش دارند اما حقوق آنها بسیار ناچیز است و حتی فقط ماهی ۳۰۰ هزار تومان می‌شود. از سوی دیگر وضعیت بیمه‌ای این آموزگاران نیز مبهم است و برخی ماه‌ها تنها ۱۰ روز بیمه دارند.

آموزش پرورش در سال ۹۳ این آموزگاران را استخدام کرده است و حالا پس از سال‌ها بلاتکلیفی اعلام کرده که آنها مشمول طرح «شورای عالی انقلاب فرهنگی» هستند. «شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را ارائه داده که بر اساس آن آموزگاران خرید خدمات باید در آزمون استخدامی شرکت کنند.

آموزگاران خرید خدمات با اعتراض نسبت به شرط شرکت در آزمون ورودی می‌گویند که «شورا همچنین اعلام کرده است که استخدام معلمان تنها باید از طریق «دانشگاه فرهنگیان» انجام شود. این در حالی است که سال ۹۳ که وارد سیستم آموزشی شدیم این دانشگاه وجود نداشت.»

معترضان با بیان اینکه اگر هدف از ورود به دانشگاه تربیت معلم است، معلمان خرید خدمات سال‌ها در سیستم آموزشی کشور کار کرده‌اند و صاحب تجربه شده‌اند و «با توجه به اینکه ساعت کار معلمان خرید خدمات، بر خلاف آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان پیش دبستانی، کامل است و تفاوتی با معلمان رسمی ندارد، انتظار داریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را مستثنی کند.»

یکی از آموزگاران معترض که در تجمع امروز حضور داشته به خبرگزاری ایلنا گفته که «اگر قرار بر شرکت در این آزمون باشد، باید شرایط حضورمان در دانشگاه فرهنگیان مهیا شود. در نتیجه مخالف حضور در دانشگاه فرهنگیان و شرکت آزمون نیستیم؛ اما انتظار داریم که نمایندگان مجلس به طرحی که به آن‌ها ارائه کرده‌ایم بپردازند و آن را تصویب کنند. بر اساس این طرح بودجه مشخصی برای استخدام معلمان خرید خدمات تعریف می‌شود. همین حالا هم بودجه ۹۴۰ میلیارد تومانی برای معلمان خرید خدمات در نظر گرفته شده است، که می‌توان آن را صرف استخدام ما کرد.»

آموزگاران معترض همچنین به دنبال یکسان شدن حقوق‌ها و دریافتی برابر با آموزگاران رسمی هستند. خبرگزاری ایلنا به نقل از آموزگاران نوشته که «در هر استان یک مدل قرارداد وجود دارد که این جفا به آنها محسوب می‌شود. آنها تأکید دارند که آنچه برایشان مهم است تبدیل قطعی وضعیت استخدامی است تا از این طریق از دایره کارکنان ارزان قیمت نظام آموزشی خارج شوند و وضعیت معیشتی اسفناکشان بهبود یابد.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰