دادگاه تجدیدنظر؛ علیرضا کفایی به ۶ ماه حبس محکوم شد

دادگاه تجدیدنظر استان کهگیلویه و بویراحمد محکومیت علیرضا کفایی معلم بازنشسته و فعال سیاسی را عینا تایید کرد. آقای کفایی پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب گچساران به ۶ ماه حبس محکوم شده بود. این محکومیت به مدت ۱ سال به حالت تعلیق در آمده است.

بر اساس این حکم که توسط دادگاه تجدیدنظر استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است، آقای کفایی از بابت اتهام توهین به رهبری به ۶ ماه حبس محکوم شده است. این محکومیت به دلیل کهولت سن و بیماری به مدت ۱ سال به حالت تعلیق در آمده است.
دادگاه برای صدور این حکم به مطالب منتشر شده در کانال تلگرامی آقای کفایی استناد کرده و در خصوص مصداق اتهام وی آمده است: “به کرات به عمکرد مقام معظم رهبری انتقاد نموده است و ایشان را عامل بحران های فعلی دانسته‌اند و اینکه عمکرد ایشان را در دوران رهبری‌اش منجر به نهادینه شدن فساد در تمام ارکان نظام اعلام نموده است.”

علیرضا کفایی مهرماه امسال در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب گچساران به ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود.

این معلم بازنشسته پیشتر در خصوص محکومیت خود گفته بود: “در عنوان اتهامی صراحتا توهین به رهبری نوشته شده است در حالی که در متن رای دادگاه مشخصا عنوان «انتقاد به رهبری» نوشته شده است و در ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی که قاضی دادگاه به آن استناد کرده صرفا «اهانت به رهبری» مصداق مجازات دانسته شده است.”

علیرضا کفایی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد. آقای کفایی در تاریخ ۹ بهمن‌ماه ۹۸، با شکایت دفتر امور حقوقی و قوانین شورای نگهبان، در محل کارش توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و در نهایت توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک شهر یاسوج، از بابت اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به استناد ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی به پرداخت ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

علیرضا کفایی، معلم بازنشسته و فعال سیاسی و فرهنگی است. آقای کفایی رئیس انجمن اسلامی معلمان گچساران، عضو انجمن اسلامی معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد و دبیر شورای اصلاح‌طلبان گچساران است. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به عنوان قائم مقام ستاد حسن روحانی در شهرستان گچساران فعالیت می‌کرد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۳ دسامبر ۲۰۲۰