اجرای حکم شلاق در ملا عام یک متهم در قزوین

حکم ۷۹ ضربه شلاق در ملا عام یک متهم در قزوین به مرحله اجرا در آمد. حکومت ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات‌های تحقیرآمیز استفاده می‌کند، این در حالی است که کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

در این گزارش آمده است: محکوم ۲۹ ساله در پرونده های کیفری طی سال های ۱۳۹۲ تاکنون به دلایل مشارکت در نزاع دسته جمعی ، ورود به منازل شهروندان و مشارکت در قتل از طریق ایجاد صدمات متعدد با چاقو، قدرت نمایی و تهدید، مشارکت در آدم‌ ربایی، تمرد نسبت به مامورین انتظامی و اخلال در نظم عمومی از طریق تیراندازی در ۱۰ فقره پرونده، به شلاق در ملاء عام حبس و دیه محکوم شده بود که حکم ۷۹ ضربه شلاق وی با حضور جمع کثیری از مردم و مسئولان دستگاه قضائی و نیروی انتظامی قزوین به مرحله اجرا درآمد.

در این گزارش هویت فردی که حکم شلاق در مورد وی اجرا شده عنوان نشده است.

لازم به ذکر است ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات های تحقیرآمیز استفاده می کند این در حالی است که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های غیر انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۳ دسامبر ۲۰۲۰