فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی؛ «قاتل نمی‌تواند صاحب‌عزا باشد»

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ در آستانه سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی در بیانیه‌ای با اشاره به تلاش مقامات تهران برای تصاحب مراسم سالگرد کشته‌شدگان و اعمال فشار برای دریافت رضایت، خطاب به حکومت جمهوری اسلامی تاکید کرد: «قاتل نمی‌تواند صاحب‌عزا باشد». این انجمن پیش از این نیز مقامات جمهوری اسلامی را «جنایتکارانی» توصیف کرده بود که خود در روند تحقیقات مشارکت دارند.

انجمن خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته توضیح قانع‌کننده‌ای درباره این فاجعه ارایه نشده و مجرمان معرفی نشده‌اند و دادگاهی نیز برای آنها برگزاری نشده، به «ارعاب و تهدید» و «شکنجه روحی» خانواده‌ها از سوی جمهوری اسلامی اشاره کرده و می‌گوید که مقامات تهران در تلاش‌ هستند با تصاحب مراسم سالگرد «این جنایت نابخشودنی» آن را «حکومتی» برگزار کنند.

این درحالی است که مراسم خاکسپاری جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران نیز با اعمال نفوذ نیروهای امنیتی و تحت فشار قرار دادن خانواده‌ قربانیان «حکومتی» برگزار شد.

در بخش دیگری از این بیانیه خانواده‌ها به فشارها و تهدید‌هایی اشاره می‌کنند که از سوی جمهوری اسلامی برای دریافت رضایت از آنها در جریان است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات تهران تلاش کرده‌اند با ارایه امتیازهایی با اوکراین به عنوان کشور مالک هواپیما به مصالحه برسند تا از ارجاع پرونده به دادگاه‌های بین‌المللی جلوگیری کنند.

پدر یکی از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: چطور یک مشت جنایتکار در تحقیقات شرکت دارند؟
این در حالی است که اوکراین و کانادا و به عنوان کشوری که بیشترین شمار شهروندانش سرنشین هواپیمای اوکراینی بودند، بر همکاری نکردن ایران در زمینه ارایه اطلاعات و رفع ابهام‌ها تاکید دارند. به گفته آنها با گذشت حدود یک سال هنوز اطلاعات مورد نظر از سوی ایران ارایه نشده و بسیاری از پرسش‌های کلیدی بی‌پاسخ مانده است.

هواپیمای اوکراینی بامداد هجدهم دی‌ماه ۹۸ در حالی که به تازگی از فرودگاه خمینی پرواز کرده بود در آسمان تهران هدف موشک‌های سپاه قرار گرفته و همه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن جان باختند.

در حالی پدافند موشکی مستقر در نزدیکی فرودگاه به این هواپیما شلیک کرد که تا ساعتی قبل سپاه سرگرم حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در عراق بود تا انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی را بگیرد. سلیمانی پنج روز قبل در ۱۳ دی‌ماه در جریان سفری اعلام نشده به عراق، خارج از فرودگاه بغداد هدف حمله پهپادی نیروهای آمریکایی قرار گرفته بود.

سپاه در پاسخ به مرگ سلیمانی به پایگاه نظامیان آمریکایی که با هماهنگی قبلی تخلیه شده بود، چند حمله موشکی انجام داد. مقامات جمهوری اسلامی نه تنها در شرایط جنگی از اعلام منطقه پرواز ممنوع خودداری کردند، بلکه تا سه روز پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه، برخورد موشک به آن را تکذیب کرده و ادعای حمله سایبری را مطرح می‌کردند.

سرانجام در نتیجه انتشار اطلاعات غیرقابل انکار از سوی آمریکا و کانادا مقامات تهران ناگزیر به اعتراف شدند و فاجعه جان‌باختن ۱۷۶ انسان را «خطای انسانی» توصیف کردند که با گذشت یک سال هنوز مقصران آن معرفی نشده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۳ دسامبر ۲۰۲۰