بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر پیمان تجاری برگزیت به “توافق تاریخی” رسیدند

بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از مذاکراتی طولانی بر سر پیمان تجاری “پسابرگزیت” توافق کردند. کمیسیون اتحادیه اروپا، نخست‌وزیر بریتانیا و صدراعظم آلمان از توافق حاصله استقبال کردند. مرکل آن را “توافقی تاریخی” خواند.

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۴ دسامبر (۴ آذر) ضمن استقبال از توافق حاصله بین بریتانیا و اتحادیه اروپا گفت که این توافق به دنبال مذاکراتی طولانی و سخت حاصل شده و به نفع هر دو طرف است. خانم فن درلاین نتایج حاصله را “خوب، منصفانه و متعادل” توصیف کرد.

اتحادیه اروپا و بریتانیا تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ یعنی حدود یک هفته دیگر فرصت داشتند بر سر “خروج با توافق” به نتیجه برسند.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اکنون بر اساس توافقنامه انجام خواهد گرفت.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفته است کشورش کنترل بر سرنوشت خود را به دست آورده و شرکت‌های بریتانیایی این امکان را دارند که با اتحادیه اروپا بیشتر همکاری کنند.

توافقنامه اتحادیه اروپا با بریتانیا در دوره ریاست آلمان بر اتحادیه اروپا حاصل شده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ضمن استقبال از این توافق گفت در ۲۸ دسامبر درباره متن این توافقنامه با سایر اعضای کابینه خود رایزنی خواهد کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در این زمینه اظهار داشت پیش‌نویس این توافقنامه باید به دقت مطالعه شود زیرا ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا این توافقنامه را باید تائید کنند.

پارلمان بریتانیا نیز از نمایندگان مجلس عوام و همچنین اعیان خواست برای رای دادن به توافق برگزیت روز چهارشنبه ۳۰ دسامبر نشست برگزار کنند.

میشل بارنیه ، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در این رابطه گفت که این توافقنامه حاوی استانداردهای اقلیمی با معیارهای اتحادیه اروپاست. طبق این توافقنامه تجارت بدون تعرفه کالا، همکاری‌های نزدیک پلیس و نهادهای قضایی نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

یکی از اصلی‌ترین موانع توافق تنظیم قوانین مربوط به حریم دریایی ماهیگیری بود که اکنون طرفین بر سر این موضوع نیز توافق کرده‌اند

بریتانیا در اوایل سال ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک کرد. تا پایان سال جاری اما یک مرحله گذار پیش‌بینی شده و تمام قراردادهای پیشین به قوت خود باقی است.

در صورتی که تا پایان سال جاری ۲۰۲۰ توافقی در مورد بسته تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا حاصل نمی‌شد، تعرفه‌های بالای گمرکی و دیگر موانع تجاری بر روابط طرفین سنگینی می‌کرد.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰