اوکراین : حکومت ایران دروغ می گوید ما هیچ گزارشی درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی دریافت نکردیم

پس از آنکه سازمان هواپیمایی ایران بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که پیش‌نویس گزارش نهایی انهدام هواپیمای اوکراینی را برای کشورهایی که در تحقیقات مشارکت داشته‌اند، ارسال کرده است، اکراین اعلام کرد: حکومت ایران دروغ می گوید، هنوز گزارشی دریافت نکرده است.

این سازمان در آستانه سالگرد این حادثه اعلام کرد این کشورها دو ماه فرصت دارند تا نظرات خود را به سازمان هواپیمایی ایران ارائه دهند و پس از آن گزارش نهایی منتشر می‌شود.

یادآور می شود که سه روز پیش جلسه ویدیو کنفرانس بین گروه بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان کشورهای آمریکا به عنوان طراح و سازنده هواپیما، اوکراین به عنوان کشور محل ثبت و بهره‌برداری هواپیما، فرانسه به عنوان کشوری که در بررسی این انهدام کمک‌های فنی ارائه داده بود و همچنین کارشناسانی از کشورهای کانادا، سوئد، انگلستان و آلمان که اتباع آن‌ها در سرنگونی هواپیما جان باخته‌اند و نمایندگان سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) در این جلسه حضور داشتند.

سازمان هواپیمایی کشوری حکومت ایران تاکنون توضیحی درباره جزئیات این جلسه نداده است.

در ادامه خبر آمده است که یوگنی ینین معاون وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه با یک شبکه رادیویی در اوکراین، با اشاره به ضمیمه سیزده کنوانسیون شیکاگو گفت به تازگی با رییس دفتر ملی تحقیقات سوانح هوایی اوکراین گفت‌وگو کرده و او به هیچ وجه تایید نکرد که گزارشی از طرف ایران دریافت شده باشد.

براساس ضمیمه سیزده کنوانسیون شیکاگو، ایران ملزم است که از همان ابتدای تحقیقات درباره سرنگونی هواپیما، گزارش آن را با کشورهای دخیل در این پرونده به اشتراک بگذارد. پس از آن، طرف اوکراینی نظرات خود را درباره این گزارش به ایران ارائه می‌کند.

معاون وزیر خارجه اوکراین ادامه داد: «مشکل این است که ما بارها از ایران شنیده‌ایم که گزارش آماده و ترجمه آن در حال اتمام است. باور کنید که طی دو ماه گذشته من هر هفته این حرف‌ها را شنیده‌ام».

پیشتر نیز دولت کانادا در گزارش جدید خود اعلام کرده بود که حکومت ایران تحقیق درباره منهدم کردن این هواپیمای مسافربری را به درستی انجام نمی‌دهد و بسیاری از سوالات بی‌پاسخ مانده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، نیز در پاسخ دولت کانادا این موضوع را “زیاده‌خواهانه” خواند و گفته بود : «به دولت کانادا توصیه می‌کنیم که بدون دخالت در امور داخلی کشورمان، روند همکاری‌های دو جانبه ایران و اوکراین، به عنوان دو دولت ذی‌ربط، را مختل نکند.»

پیشتر، گوندوز مامدوف، معاون دادستان کل اوکراین و سرپرست هیات مذاکره‌کننده با ایران درباره انهدام هواپیمای اوکراینی، نیز اعلام کرده بود که حکومت ایران با ارائه ندادن اسناد و اطلاعات درباره این فاجعه و همچنین پاسخ ندادن به درخواست‌های همکاری، روند تحقیقات در این زمینه را به تاخیر می‌اندازد.

هواپیمای مسافربری اوکراینی دی ماه سال گذشته هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

مقام‌های حکومت ایران پس از چند روز پنهانکاری و ارائه اطلاعات نادرست، سرانجام با فشارهای خارجی، مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند، اما عامل این فاجعه را «خطای انسانی» اعلام کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰