عبدالحمید میر بلوچ ‌زهی اعدام شد

صبح امروز شنبه ششم دی‌ماه، حکم اعدام عبدالحمید میر‌بلوچ زهی، زندانی سیاسی بلوچ در زندان زاهدان اجرا شد. این در حالی است که وکیل او می‌گوید درخواست اعاده دادرسی به‌تازگی در سامانه قوه قضائیه ثبت شده و در انتظار برای ارجاع به شعبه قرار داشته است.

بااین‌حال خبرگزاری رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، «میزان»، در این باره مدعی شد که میربلوچ زهی، پس از طی تشریفات قانونی، بامداد امروز اعدام شد.

مصطفی نیلی، وکیل آقای میربلوچ زهی در توییتر خود نوشت: «متاسفانه در تماس با خانواده حمید میربلوچ ‌زهی متوجه شدم که حکم اعدام وی اجرا شده است. شرمنده خانواده وی شدم که نتوانستم هیچ کاری انجام دهم.»

در همین رابطه هرانا نوشت که آقای میر‌بلوچ زهی، جوان ۳۰ ساله اهل ایرانشهر، روز پنج‌شنبه چهارم دی‌ماه از بند خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

به طور هم‌زمان، آقای نیلی اعلام کرد: «اعاده دادرسی حمید میربلوچ‌زهی از طریق سامانه خدمات قضایی ثبت شده و منتظر ارجاع آن به شعبه هستیم ولی امروزخانواده‌ ایشان اطلاع دادند که وی از بند عمومی زندان زاهدان خارج شده و از اجرای حکم اعدام بیم داشتند. از مقامات قضایی تقاضا دارم در صورت صحت خبر، اجرای حکم را متوقف کنند.»

میزان دراین‌رابطه مدعی شد که میربلوچ زهی به دلیل اقدام مسلحانه علیه کشور و عضویت و همکاری مؤثر با گروه ضد نظام جیش العدل، به محاربه محکوم شده است. این درحالی است که او در حکم بدوی، تنها به زندان محکوم شده بود.

عبدالحمید میر بلوچ‌زهی، در تاریخ هفتم آذر ۹۴ توسط مأموران وزارت اطلاعات در منزل خود بازداشت و پس از پایان بازجویی‌ها به زندان زاهدان منتقل شد. او سپس در تاریخ ۹ خرداد ۹۶ توسط شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. آقای زهی پس از اعتراض به حکم صادره، در دادگاه تجدیدنظر با افزایش حکم مواجه شد و به اتهام «محاربه» از طریق حمله مسلحانه به پلیس به اعدام افزایش پیدا کرد.

میزان مدعی است که آنها در اعترافات خود به کشتن مرتضی محمدباقری و محمد محمدی سلیمانی، دو تن از اعضای سپاه پاسداران در سال ۹۴ در کوه بیرک اعتراف کرده‌اند. این درحالی است که خود میربلوچ‌ زهی دررابطه‌با اعترافات گفته بود که زیر شکنجه و پس از تحمل عریان شدن اجباری، تحمل ضربات شلاق و در معرض توهین و تحقیر شدید اعتراف کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰