ایران ــ آمریکا و نگرانی از تنش‌های نظامی: مروری بر تحلیل‌ها

آنچه در زیر می‌آید، مروری بر سرمقاله روزنامه اسرائیلی راست‌گرای «جروزالم پست» و تحلیل نشریه راست‌گرای آمریکایی «واشنگتن‌اگزمینر» است که هر دو ادبیاتی جنگ‌افروزانه دارند و خطر تقابل نظامی را گوشزد می‌کنند؛ به‌ویژه دبیران جروزالم پست که به نوعی از اقدام نظامی «در صورت نیاز» دفاع می‌کنند.

?? خلاصه‌ای از رویدادهای تنش‌آلود یک ماه گذشته:
?? ۷ آذر ــ ترور محسن فخری‌زاده، یک چهره اصلی برنامه هسته‌ای ایران
?? ۱۲ آذر ــ تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در مجلس و تأیید آن در شورای نگهبان: در این قانون بازسازی تاسیسات هسته‌ای، افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم و ذخیره اورانیوم غنی‌شده و همچنین کاهش سطح دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای و به طور خلاصه خروج از برجام پیش‌بینی شده است.
?? ۲۰ آذر – پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز خلیج فارس: برای دومین بار در سه هفته اخیر بمب‌افکن‌های بی‌ـ۵۲ نیروی هوایی آمریکا، پروازهای دور خود را در نزدیکی فضای هوایی ایران انجام ‌دادند. چند کشور عربی نیز در این عملیات شرکت داشتند. آمریکا گفت این اقدام برای جلوگیری از حملات احتمالی ایران انجام می‌شود.
?? یکی از روزهای هفته گذشته ــ عبور زیردریایی اسرائیل از کانال سوئز با موافقت مصر. به گزارش رسانه دولتی کان اسرائیل، این زیردریایی «در نمایش قدرت علیه ایران» آشکارا از کانال سوئز عبور کرد و روی سطح آب آمد درحالی‌که رو به سمت ایران داشت.
?? ۲۶ آذر ــ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با خانواده سلیمانی و اعضای ستاد بزرگداشت او گفت: «آمران و قاتلان سردار سلیمانی باید انتقام پس دهند و این انتقام در هر زمانی که ممکن باشد قطعی است».
?? ۳۰ آذر ــ حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد: این حمله با هشت راکت، خسارت‌هایی به تأسیسات محل اصابت آنها وارد کرد، اما تلفات جانی به همراه نداشت. مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده مسئولیت آن را متوجه ایران و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت‌اش دانست.
?? ۳۰ آذر ــ ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنت‌کام ایالات متحده در یک مصاحبه تلفنی از یک محل نامعلوم در منطقه با شماری از روزنامه‌نگاران، به ایران هشدار داد که در صورت حمله تهران در سالگرد کشته شدن سلیمانی، واشنگتن پاسخ خواهد داد.
?? ۱ دی ــ عبور زیردریایی اتمی یو اس اس جورجیا از تنگه هرمز: نیروی هوایی آمریکا در اطلاعیه‌ای کم‌سابقه با اعلام ورود این زیردریایی به خلیج فارس از قابلیت‌های موشکی و عملیاتی آن سخن گفت.
?? ۲ دی ــ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که جمهوری اسلامی «مصمم است» از «آمران و عاملان این جنایت تاریخی» انتقام بگیرد.
?? ۳ دی ــ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توئیتی چنین تهدید کرد: «توصیه دوستانه سلامتی به ایران: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول می‌شمرم.»

▪️ آیا اسرائیل و ایالات متحده در جلوگیری از جنگ با ایران موفق خواهند بود؟ ــ سرمقاله جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست اسرائیل در سرمقاله‌اش نسبت به احتمال تقابل نظامی آمریکا و اسرائیل با ایران هشدار می‌دهد و می‌نویسد:

«اسرائیل و ایالات متحده به سختی در تلاش‌اند تا از جنگ با ایران جلوگیری کنند. اما موفقیت آنها قطعی نیست.»

به نوشته این سرمقاله، اسرائیل و آمریکا در هفته‌های اخیر «سلسله‌ای از پیام‌ها و سیگنال‌ها» را به مقام‌های ایران فرستاده اند تا جلوی حمله‌های مستقیم یا غیرمستقیم سپاه پاسداران یا گروه‌های نیابتی‌شان در لبنان، عراق یا یمن را بگیرند:

«افزایش تنش‌ها به خاطر ارزیابی‌های اطلاعاتی در اسرائیل و ایالات متحده است که ایران در حال برنامه‌ریزی برای گرفتن انتقام از مجموعه حمله‌ها علیه این کشور ــ حمله هوایی آمریکا که ژانویه قاسم سلیمانی را کشت، انفجار بمب در تأسیسات هسته‌ای نطنز در تابستان،‌ و ترور ماه گذشته محسن فخری‌زاده در حوالی تهران ــ است.»

به ادعای این سرمقاله،‌ جمهوری اسلامی قصد دارد پیش از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ و ورود جو بایدن به کاخ سفید،‌ انتقام‌اش از حمله‌های «تحقیرآمیز» را بگیرد و راه را برای «گشودن صفحه‌ای جدید با دولت دموکرات‌ها» هموار کند.

سرمقاله سپس با اشاره به تهدیدهای مقام‌های آمریکایی، به تهدیدهای صادرشده از سوی مقام‌های اسرائیلی می‌پردازد. بر این اساس، افیف کوخافی فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل پس از دیدار با مارک میلی فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا در اسرائیل درباره «تهدید ایران»، تهران را چنین تهدید کرد:

«ما در حال شنیدن تهدیدهای بیشتر و بیشتر علیه اسرائیل از سوی ایران هستیم. اگر ایران و شرکایش … به دولت اسرائیل حمله کنند، هزینه‌ی گزافی خواهند پرداخت. من دارم موضوع را ساده‌سازی می‌کنم و موقیت را آن طور که هست به دشمنان‌مان می‌گویم. طرح حمله تلافی‌جویانه ما آماده است و قبلاً تمرین هم شده».

کمی بعد نیز سخنگوی ارتش اسرائیل در گفت‌و‌گو با روزنامه سعودی «الف» گفت که همه باید در قبال تهدید ایران در وضعیت هشدار قرار داده باشند.

دبیران جروزالم پست در سرمقاله ابراز امیدواری می‌کنند که «جلوی جنگ گرفته شود» اما در عین حال می‌نویسند: «مهم است ایران بفهمد که نمی‌تواند از مکافات اقدامات تهاجمی و تروریستی که در سرتاسر خاورمیانه انجام می‌دهد، قسر در برود. این موضوع به ویژه در آستانه ریاست‌جمهوری بایدن مهم‌تر می‌شود.»

آنها بازگشت آمریکا به برجام را اشتباه می‌دانند و دست آخر توصیه می‌کنند «منزوی کنید، فشار وارد آورید، و محدود کنید ــ و اگر نیاز بود، برای اقدام نظامی آماده شوید».

▪️ درون تنش‌های نظامی هردم‌فزاینده ایالات متحده و ایران ــ تام روگان

تام روگان ستون خود برای واشنگتن‌اگزمینر را با اشاره به گم‌شدن خبر افزایش روزافزون تنش‌های نظامی بین ایران و آمریکا در دوران کرونا و هراس‌ها از نسخه جهش‌یافته ویروس در بریتانیا آغاز می‌کند و سپس با مروری بر رویدادهای رخ‌داده به ویژه حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد و عبور زیردریایی اتمی یو اس اس جورجیا از تنگه هرمز می‌نویسد:

«فرماندهی مرکزی پنتاگون که مسئول عملیات‌های نظامی مرتبط با ایران است، می‌داند که فرماندهی نظامی ایران از تهدید ویژه یو اس اس جورجیا در برابر منافع‌اش آگاهی دارد. چرا که جورجیا می‌تواند اکنون در مصونیت علیه ایران دست به عملیات بزند، به ویژه اگر همان طور که می‌دانیم، هم‌اکنون در حالت هشدار سریع در دریای عرب در حال انجام مأموریت‌اش باشد.»

به گفته ستون‌نویس واشنگتن‌اگزمینر، زیردریایی اتمی آمریکا می‌تواند با موشک‌ها تاماهاوک پیشرفته‌اش از ۱۰۰ مایلی ساحل ایران هر نقطه از قلمروی کشور را هدف قرار دهد و پیش از فرا رسیدن نیروهای ایرانی ۱۰۰ مایل از محل استقرار برای حمله دورتر شود. او می‌نویسد یو اس اس جورجیا در آب‌های کم‌عمق خلیج فارس در معرض خطر است و به همین خاطر پس از عبور از تنگه هرمز تنها روی سطح آب آمد و سپس به دریای عرب رفت.

به نوشته روگان، عبور این زردریایی «پیامی آشکار»‌ برای تهران و «به ویژه سپاه پاسداران» است و ادامه می‌دهد:

«آنچه این فعالیت تشدیدیافته ارتش آمریکا را توضیح می‌دهد، آن‌قدرها هم دیوانه‌بازی‌های متعارف ایران مثل حمله راکتی یک‌شنبه گذشته نیست. بلکه گزارش‌های اطلاعاتی است که می‌گویند ایران می‌خواهد قبل از پایان دولت ترامپ، ضربه‌ای به آن وارد کند».

او سپس با اشاره به تحریم‌ها، ترور سلیمانی و ترور محسن فخری‌زاده به عنوان انگیزه‌های ایران برای ضربه‌زدن به منافع آمریکا، ستون‌اش را چنین به پایان می‌رساند:

«نباید این نگرانی‌ها را دست کم گرفت. برای مثال،‌ تمرکز فتیش‌واره آیت‌الله علی خامنه‌ای برای گرفتن انتقام سلیمانی، علت برنامه‌ریزی‌های امنیتی برای مایک پومپئو وزیر امورخارجه پس از پایان دولت ترامپ است. آماده باشید!»

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰