اعتصاب و تجمعات اعتراضی ادامه‌دار: سه تجمع در تهران، یزد و خوزستان

صبح روز دوشنبه هشتم دی ماه سه تجمع اعتراضی از سوی جوانان بیکار خوزستان، معلمان نهضت سوادآموزی یزد و رانندگان خودمالک اتوبوسرانی ارومیه در تهران برگزار شد. هر سه تجمع ادامه اعتراض‌های قبلی با خواست کار، امنیت شغلی، و پرداخت بدهی‌های معوقه هستند. اعتصاب و تجمعات قبلی با بی‌اعتنایی مسئولان مواجه شده اما کارگران، معلمان و بیکاران از پای ننشسته‌اند.

همراه با گسترش بیشتر بیکاری و افشای پرونده‌های سوء استفاده مدیرانی که مشاغل موجود را میان اقوام و وابستگان خود تقسیم می‌کنند، اعتراض جوانان بیکار مقابل مراکز تولیدی و صنعتی شهرهای مختلف با خواست کار هم به امری روزمره تبدیل شده است.

در خوزستان که تمرکز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی با آلودگی محیط زیست، تصرف زمین‌های کشاورزی و آب منطقه همراه بوده و کارگران و تهیدستان جز فقر و بیکاری و محرومیت نصیبی از آن نبرده‌اند، اعتراض جوانان به بیکاری بیشتر از سایر مناطق است.

امروز جوانان بیکار روستای قلعه چنعان خوزستان در تداوم تجمعات دو ماه اخیر خود بار دیگر مقابل درب ورودی مجتمع فولاد اهواز تجمع کردند و خواستار استخدام نیروهای بومی شدند. روستای قلعه چنعان از توابع کوت عبدالله و از مناطق به شدت محروم خوزستان است.

هفته گذشته جوانان روستای شهرویی چند روز مداوم مقابل پالایشگاه بید بلند بهبهان با خواست کار تجمع کردند. جوانان چند روز متوالی هر روز به همراه اهالی روستا صبح زود مقابل پالایشگاه تجمع کرده و خواستار پاسخگویی می‌شدند. روز پنجشنبه چهارم دی ماه مسئولان گارد ویژه را برای سرکوب بیکاران فراخواندند تا مقابل جوانانی که خواستی جز کار نداشتند، صف آرایی کنند.

روز ۱۹ آذر که جوانان روستای «شهر یی» بهبهان به همراه خانواده‌هایشان مقابل ورودی پالایشگاه «بید بلند۲» در نزدیکی بهبهان جمع شده بودند همزمان تجمع مشابهی مقابل شرکت کشت و صنعت خمینی در نزدیکی شوشتر برگزار شد. جوانان جویای کار شوشتر در دومین روز تجمعشان برای اعتراض به «استخدام‌های غیرمعمول سفارشی» جاده ورودی شرکت را بستند و مانع ورود سرویس‌های حمل ونقل کارکنان شدند.

دوشنبه معلمان نهضت سوادآموزی یزد مقابل استانداری تجمع کردند و خواستار تعیین وضعیت شغلی خود شدند. چند هزار معلم نهضت سوادآموزی سال‌هاست با قرارداد موقت و بدون بیمه برای آموزش و پرورش کار می‌کنند، اما اکنون که آموزش و پرورش قصد استخدام دارد این معلمان را «فاقد شرایط لازم» ارزیابی کرده است.

معلمان قرارداد موقت که غالب آن‌ها زن هستند و بخش چشمگیری زنان سرپرست خانواده، در ماه‌های اخیر بارها در شهرهای مختلف از جمله یزد تجمع کرده و چند بار هم برای اعتراض به تهران آمده و مقابل مجلس جمع شده‌اند و در نهایت جز وعده‌های بدون پشتوانه نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

بخشی از رانندگان سرویس حمل و نقل شهری رانندگان بخش خصوصی موسوم به خودمالک هستند. شیوع کرونا شمار مسافران و درآمد این رانندگان را کاهش داده است و همزمان در اثر افزایش نرخ تورم بهای قطعات یدکی و هزینه نگهداری اتوبوس‌ها بیشتر شده است.

شهرداری ارومیه از پرداخت مبالغی که طبق مصوبات ستاد مبارزه با کرونا باید ماهانه به این رانندگان پرداخت شود خودداری کرده و این افزون بر مطالبات انباشته شده رانندگان از سال ۹۲ است. از همین رو حدود ۳۰۰ تن راننده خودمالک اتوبوسرانی شهری ارومیه که از ۲۹ آذر در اعتراض به قطع یارانه اتوبوس‌ها، کاهش درآمد، عدم پرداخت حق بیمه و تسهیلات در اعتصاب به سر می‌برند، هنوز پاسخی نگرفته‌اند.

گروهی از رانندگان به نمایندگی از همکاران خود به تهران سفر کرده و روز دوشنبه هشتم دی ماه مقابل مجلس تجمع کردند. یکی از تجمع کنندگان گفت ما به تهران آمده‌ایم تا بگوئیم که در ارومیه به اعتراضمان توجهی نشده است.

گرچه اعتصاب رانندگان حمل و نقل شهری ارومیه را مختل کرده مسئولان شهری ارومیه می‌گویند با مشکل کمبود منابع مالی روبه‌رو هستند و قادر به برآوردن خواست رانندگان خودمالک نیستند. شهردار ارومیه هفته گذشته تهدید کرد اعتصاب کنندگان را با رانندگان دیگری جایگزین می‌کند اما رانندگان می‌گویند تا رسیدن به مطالباتشان به اعتصاب ادامه می‌دهند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰