تجمع بازنشستگان در دست کم ۱۶ شهر ایران

بازنشستگان در چندین شهر ایران به خیابان آمدند و مقابل ساختمان تامین اجتماعی تجمع کردند. آن‌ها خواستار افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس نرخ واقعی تورم هستند.

بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی دست‌کم در ۱۶ شهر ایران در اعتراض به وضعیت معیشتی به خیابان آمدند. در تهران بازنشستگان مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند.

در رشت، خرم‌آباد، اهواز، تبریز، قزوین، بجنورد، شیراز، کرمانشاه، نیشابور، همدان، سنندج، شوش، کرج، اصفهان، مشهد و اراک هم بازنشستگان در اقدامی مشابه تجمع کردند.

معترضان در شهرهای مختلف دست‌نوشته‌هایی را به همراه داشتند که به از دولت می‌خواست به تبعیض علیه بازنشستگان خاتمه دهد.

در پایتخت بازنشستگان شعار دادند: «فریاد فریاد از این همه بیداد».

اجرای کامل قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و همچنین افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس نرخ واقعی تورم و هزینه معیشت از دیگر خواسته‌های معترضان بود.

دولت مدعی‌ست که از نیمه دوم امسال قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کرده اما بازنشستگان به شیوه اجرای این قانون معترض‌اند و خواستار اجرای دقیق آن هستند.

براساس اظهارات اعضای تشکل‌های بازنشستگان از هر ۱۰ بازنشسته دست‌کم شش نفر حداقل‌بگیرند و دریافتی‌شان کمتر از سه میلیون تومان در ماه است.

بازنشستگان معترض در دست‌نوشته‌هایی که به همراه داشتند خواستار اجرای ماده ۴۱ قانون کار که بر اساس آن حداقل دستمزد باید بر اساس نرخ تورم و هزینه‌های زندگی تعیین شود، شدند.

اجرای دقیق ماده سه قانون تامین اجتماعی که پرداخت هزینه بیماری، بارداری، حوادث، از کارافتادگی و غرامت دستمزد را از موارد مشمول تامین اجتماعی می‌داند، از دیگر خواسته‌های بازنشستگان معترض است. آن‌ها در دور پیشین اعتراضات خود که در دو سال گذشته جریان داشت، خواستار حذف بیمه‌های اختیاری و برخورداری از بیمه کامل درمانی شده بودند.

اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی از دیگر مطالبات بازنشستگان معترض بود. بر اساس این ماده سازمان تامین اجتماعی مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر‌ از سالی یکبار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی، با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

بر اساس اعلام مقام‌های دولتی بیش از سه میلیون بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی قرار دارند. رئیس کانون بازنشستگان استان تهران گفته است که ۶۰ درصد این افراد حداقل بگیر‌اند.

دولت به بهانه آنچه که کسری بودجه و ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی عنوان می‌شود با افزایش حقوق دوره بازنشستگی مخالفت می‌کند. این مخالفت در شرایطی صورت می‌گیرد نزدیک به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است اما حاضر به پرداخت این مبلغ نیست.

دولت در سال جاری بخشی از بدهی به سازمان تامین اجتماعی را با تخفیف در فروش خوراک پتروشیمی‌ها و واگذاری سهام دولتی در بنگاه‌ها به این سازمان، تهاتر کرد. در لایحه بودجه سال آینده نیز تنها ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق، پرداخت پاداش و قانون همسان‌سازی در نظر گرفته شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۴ ژانویه ۲۰۲۱