کرونا در ایران: مازندران به وضعیت قرمز برگشت

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا در فاصله ۲۴ ساعت گذشته دست کم جان ۱۰۲ بیمار کووید-۱۹ دیگر را در ایران گرفت. چهار شهر مازندران به وضعیت قرمز شیوع کووید-۱۹ بازگشتند.

در شرایطی که حداقل در هشت کلانشهر ایران آلودگی هوا شهروندان را نسبت به شیوع ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر کرده و برخی از مسئولان نسبت به تشدید سرایت کرونا در هوای آلوده و پایدار هشدار داده‌اند، سخنگوی وزارت بهداشت از کاهش تعداد مبتلایان در شبانه‌روز گذشته خبر داد. سیما سادات لاری، یکشنبه ۱۴ دی/۳ ژانویه اعلام کرد وزارت بهداشت ۵ هزار و ۹۵۰ مورد جدید ابتلا به کرونا را ثبت کرده است.

 با احتساب آمارهای امروز یکشنبه، شمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر و شمار قربانیان کووید-۱۹ در ایران به ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر رسید. به تایید چندین تن از مقام‌های ارشد پزشکی ایران، آمارهای واقعی همه‌گیری کرونا در ایران تا سه برابر آمارهای رسمی وزارت بهداشت برآورد می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود بازگشت استان مازندران به وضعیت قرمز را نیز که در روزهای گذشته گزارش شده بود، تایید کرد و گفت: در حال حاضر چهار شهر ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

یکشنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، سعید نمکی، وزیر بهداشت و همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند دولت امیدوارست در هفته‌های آینده خرید و نقل و انتقال واکسن خارجی را به انجام برساند و گروه‌های در اولویت را نیز مشخص کرده است.

روحانی در جلسه روز یکشنبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: امیدوار است «با اقدامات انجام گرفته، در کنار پیگیری مجدانه برای تولید داخلی واکسن، در هفته‏‌های آینده با خرید واکسن از شرکت‏‌های مختلف و انتقال آن به داخل کشور، واکسیناسیون بر اساس اولویت‏ بندی و جدول آماده شده از جامعه هدف در کشور با اولویت کادر درمانی و سالمندان آغاز شود.»

سعید نمکی هم وعده داد «تلاش می کنیم مطمئن ترین واکسن را از مطمئن ترین مسیر تهیه کنیم». او افزود: «در همین راستا تیمی را از مدتها پیش مامور کردیم تا اولویتهای عالمانه تزریق واکسن در گروه های آسیب پذیر را مهیا کنند. این کار صورت گرفت و اکنون می دانیم که باید واکسیناسیون را از چه کسی و چه سنی و چه گروهی شروع کنیم.»

وزیر بهداشت در ادامه برخلاف ادعاهای مقام‌های بنیاد برکت (ستاد اجرایی فرمان امام) که گفته بودند تولید انبوه واکسن را از بهمن آغاز می‌کنند، زمان به‌کارگیری واکسن داخلی کووید-۱۹ را بهار سال آینده اعلام کرد. او بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت ایران فاز سوم بالینی واکسن مشترک را از بهمن شروع خواهد کرد.

واکسنی که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در همکاری با کوبا ساخته می‌شود. علیرضا رئیسی یکشنبه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ایران مبلغ ۵٢ میلیون دلار را برای خرید واکسن کرونا از طریق کوواکس تخصیص داده است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۴ ژانویه ۲۰۲۱