ناو هواپیمابر “یواس‌اس نیمیتز” در آب‌های خلیج فارس می‌ماند

پنتاگون اعلام کرد که در تصمیم پیشین خود مبنی بر خروج ناو هواپیمابر نیمیتز تجدید نظر کرده و این ناو در خلیج فارس می‌ماند. وزارت دفاع آمریکا گفته است که این تصمیم در ارتباط با “تهدیدهای اخیر” از سوی حکومت ایران اتخاذ شده است.

ناو هواپیمابر “یو‌اس‌اس نیمیتز” از اواخر ماه نوامبر سال گذشته میلادی برای کنترل امنیت آب‌های خلیج فارس به این منطقه اعزام شده بود. وزارت دفاع آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که تصمیم به انتقال این ناو هواپیمابر دارد.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه چهارم ژانویه (۱۵ دی) با انتشار گزارشی از واشنگتن خبر از تجدید نظر وزارت دفاع آمریکا در مورد خروج این ناو هواپیمابر از آب‌های خلیج فارس داده است.

بر اساس این گزارش پنتاگون در سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس تصمیم گرفته است برای مقابله با “تهدیدهای اخیر” ایران این رزم ناو را در آب‌های خلیج فارس نگه دارد.

روز ۳۱ دسامبر، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که فرمان بازگرداندن رزم ناو یاد شده از سوی کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا صادر شده است.

روزنامه “نیویورک تایمز” به نقل از مقامات نظامی آمریکا اعلام کرده بود که سیاست خروج رزم ناو نیمیتز از آب‌های خلیج فارس با هدف کاهش تنش بین آمریکا و ایران دنبال می‌شود.

در پی افزایش سخنان تهدیدآمیز اخیر برخی از مقامات حکومت ایران در مورد لزوم انتقام گرفتن حمله پهپادی به خودروی حامل قاسم سلیمانی، پنتاگون در سیاست خروج این ناو تجدید نظر کرده است.

کریستوفر میلر در بیانیه جدید خود گفته است: «با توجه به تهدیدهای اخیر رهبران ایران علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و دیگر مسئولان این کشور، من فرمان داده‌ام تا ناو “یو‌اس‌اس نیمیتز” به عملیات خود ادامه دهد.»

سرپرست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که هیچ کشوری نباید در عزم ایالات متحده آمریکا تردید کند. میلر توضیحی درباره “تهدیدهای اخیر” نداده است.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۴ ژانویه ۲۰۲۱