وزیر دفاع اسرائیل: وقوع «اتفاقاتی» در ارتباط با ایران محتمل است

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که وقوع «اتفاقاتی» در ارتباط با ایران در آستانه تغییر دولت آمریکا محتمل است.

بنی گانتز روز دوشنبه ۱۵ دی در مصاحبه با سایت خبری اسرائیلی وای.نت گفت، این احتمال را می‌دهد که در ارتباط با ایران «اتفاقاتی» رخ دهد.

وزیر دفاع اسرائیل توضیح بیش‌تری در مورد نوع و ماهیت اتفاق‌های احتمالی نداد اما افزود که ارتش و سایر نیروهای امنیتی این کشور در آماده‌باش هستند و از آن‌چه که در جبهه مقابله با ایران می‌گذرد، به خوبی آگاهی دارند.

او اظهار داشت که شرایط حال حاضر، به‌ویژه در آستانه تغییر دولت در آمریکا، «یکی از حساس‌ترین‌» مقاطع است.

سخنان بنی گانتز در میانه تشدید تنش در منطقه و ۱۵ روز پیش از ورود جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، به کاخ سفید بیان شده است.

همچنین به گزارش معاریو، بنی گانتز روز دوشنبه در نشست کابینه اسرائیل گفت اعلام امروز ایران در مورد غنی‌سازی ۲۰ درصدی نشان می‌دهد که «همه جهان باید فشار بر ایران را تشدید کند» و اسرائیل برای حصول این هدف، «با متحدین خود در همه عرصه‌ها» ارتباط گرفته است.

ساعتی پیش از اظهارات بنی گانتز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در ایران با غلظت ۲۰ درصد، گفته بود اسرائیل هرگز به ایران اجازه نخواهد داد برنامه ساخت سلاح هسته‌ای داشته باشد.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، به تازگی درباره هر نوع تحرک علیه اسرائیل، چه از ایران و چه از طریق کشورهایی مانند عراق و یمن، به جمهوری اسلامی هشدار داده بود.

ژنرال کوخاوی گفته بود که ارتش اسرائیل برنامه‌های یک حمله سخت به ایران را آماده و تمرین کرده است.

ارتش اسرائیل همچنین اعزام زیردریایی خود به نزدیکی آب‌های ایران را تایید کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز ۱۳ دی‌ماه مدعی شد که اسرائیل برای تحریک آمریکا از طریق دست زدن به اقداماتی مانند کشتن آمریکاییان در عراق، «فتنه‌انگیزی» می‌کند تا آمریکا را در آخرین روزهای کار دولت دونالد ترامپ به جنگ با ایران بکشاند.

یووال اشتاینیتز، یک وزیر ارشد اسرائیلی، ادعای وزیر خارجه ایران را «مهمل» خواند و افزود که این اظهارات اتفاقا از آمادگی ایران برای حمله به اسرائیل نشان دارد ولی این برنامه اتمی ایران است که «باید کاملا از بین برود».

برخی رسانه‌های منطقه در روزهای گذشته مدعی شدند که اسرائیل و عربستان برای کشاندن آمریکا به جنگ با ایران در آخرین روزهای کار دولت ترامپ، با هم همکاری می‌کنند.

یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، در آغاز این هفته ابراز امیدواری کرد که «تا رفتن دونالد ترامپ، جنگی رخ ندهد».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز دوشنبه گفت تهران تحرکات آمریکا در منطقه را رصد می‌کند و «به کشورهای منطقه هم گفته شده در دام شیطنت‌ها نیفتند».

ارتش اسرائیل در روزهای گذشته هم‌زمان با نخستین سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در آماده‌باش بود. مقامات نظامی این کشور از احتمال حملاتی از سوی حزب‌الله به عنوان بازوی نیابتی ایران سخن گفته بودند.

اما حسن نصرالله، دبیر کل گروه حزب‌الله لبنان، یکشنبه شب گفت «ایران اگر بخواهد به ترور قاسم سلیمانی واکنش امنیتی و نظامی لازم نشان بدهد، برای اقدام مستقل قدرت دارد» و از کمک گرفتن از «عزیزان منطقه‌ای خود» بی‌نیاز است.

هر چند دونالد ترامپ فرمان کشتن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون نیروهای حشدالشعبی عراق در حمله پهپادی روز ۱۳ دی پارسال را صادر کرد، اما اسرائیل در مظان اتهام گردآوری اطلاعات برای عملی کردن آن طرح بود.

انفجار سالن ساخت سانتریفوژهای پیشرفته در سایت هسته‌ای نطنز در ۱۲ تیر امسال و سپس ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد برنامه هسته‌ای و معاون وزیر دفاع ایران، به اسرائیل نسبت داده شده است.

تشدید هشدارهای نخست‌وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل به ایران در حالی است که دولت بنیامین نتانیاهو هفته گذشته منحل شد و این کشور وارد دوران چهارمین انتخابات در کمتر از دو سال اخیر شده است.

با وجود این، مقامات اسرائیل گفته‌اند که شرایط انتخاباتی و انتقالی بودن دولت، با پیگیری اهداف این کشور در قبال ایران هیچ ارتباطی ندارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۵ ژانویه ۲۰۲۱