واکنش حکومت ایران به بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس

رژیم ایران درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس گفت “هیچگونه مداخله‌ای در برنامه هسته‌ای، موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاعی خود را نمی‌پذیرد”. سران کشورهای خلیج فارس نقش ایران در منطقه را “ویرانگر” دانسته بودند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران، پنجشنبه ۱۸ دی‌ماه، به بیانیه نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس واکنشی تند نشان داد.

او در پاسخ به “برخی از سران شورای همکاری خلیج فارس” که برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان دانسته‌اند، آنها را متهم کرد که به “پروژه قدیمی ایران‌هراسی” ادامه می‌دهند.

او ضمن انتقاد از سیاست تسلیحاتی عربستان تصریح کرد: «رژیم عربستان با گروگان گرفتن شورا و اجلاس‌های آن و تحمیل دیدگاه‌های ویرانگر خود، نفرت و خشونت را در منطقه ترویج می‌کند».

او انتقاد شورای همکاری مبنی بر بی‌اعتنایی ایران به تعهدات “برجام” را رد کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین بین‌المللی و تعهدات خود پایبند بوده و لذا هیچگونه مداخله‌ای در برنامه هسته‌ای، موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاعی بازدارنده خود را بر نمی‌تابد».

از آنجا که در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس به “اشغال جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک” اعتراض شده است، سخنگوی وزارت خارجه سه جزیره نامبرده را “جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران” خواند و تصریح کرد: «ایران هرگونه ادعایی بر این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند.»

چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی بعد از نزدیک به چهار سال تنش و قطع کامل روابط بین محور ریاض (امارات، بحرین و مصر) با قطر سه‌شنبه (۱۶ دی‌ماه) در شهر العُلای عربستان برگزار شد.

هدف اصلی این نشست بازگرداندن قطر به شورای همکاری بود که ایالات متحده، به ویژه به خاطر اتحاد در برابر “تهدیدهای ایران” بر آن تأکید کرده است. در آخرین نشست شورای همکاری خلیج فارس جارد کوشنر، مشاور ارشد رِییس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه و شماری دیگر از سیاستمداران آمریکایی حضور داشتند.

کشورهای شرکت‌کننده در این نشست بعد از پایان آن بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن از ادامه برنامه هسته‌ای ایران، نقض برجام و “اشغال” سه جزیره خلیج فارس توسط ایران انتقاد شده است.

این نشست با سخنرانی میزبان آن، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی آغاز شد. او در سخنرانی خود تصریح کرد: «ما با چالش‌های مقابله با رفتارهای ویرانگر ایران در منطقه روبرو هستیم».

در جریان نشست‌های شورای همکاری نیز، محمد بن سلمان و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، چندین بار ایران را به مداخله در امور کشورهای منطقه و ایجاد درگیری و کشمکش متهم کردند.

در نشست شورای همکاری خلیج فارس سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد و نخست وزیر بحرین، فهد بن محمود آل سعید، معاون نخست وزیر عُمان، محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس دولت امارات و حاکم دبی، نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت و سامح شکری، وزیر خارجه مصر شرکت داشتند.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۸ ژانویه ۲۰۲۱