پیامدهای روزانه آلودگی هوا: مرگ ۱۱ نفر در تهران و خسارت ۷ میلیون دلاری؛ دادستان کل کشور: درباره سوخت مازوت دستوری ندادیم!

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور صدور دستور سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع به استانداری‌ها را انکار کرد و گفت: «دادستانی تنها گفته است از انرژی‌ای استفاده شود که آلودگی کمتری ایجاد می‌کند!»

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور امروز پنجشنبه ۱۸‌دی‌ماه در حاشیه نشست شورای عالی استان‌ها سخنان عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط ‌زیست مبنی بر دستور دادستانی به استان‌ها برای جلوگیری نکردن از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع را تکذیب کرد.

منتظری در جمع خبرنگاران گفت که «دادستانی درباره استفاده از مازوت دستور نداده است و تنها گفته است از انرژی استفاده شود که آلودگی کمتری ایجاد می‌کند!» وی در عین حال تأکید کرده که «دادستانی در این زمینه ورود کرده و جلساتی با دستگاه‌های مرتبط داشته است».

دادستان کل کشور دستگاه‌های مختلفی را در موضوع آلودگی هوای تهران دخیل خوانده که باید «هم‌افزایی و تعامل داشته باشند».

منتظری همچنین «سازمان‌های استاندارد و محیط زیست» را موظف به «صف» کردن دستگاه‌ها کرده است.

در روزهای نخست تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله تهران، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌ زیست گفته بود، معاون دادستان کل در صدور بخشنامه‌ای به استان‌ها دستور داده تا از سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع جلوگیری نشوند.

رضا خشنودی معاون قضایی دادستان کل کشور نیز پیشتر ادعای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را «خلاف واقع» خوانده و گفته بود: از نظر دادستانی کل کشور منعی برای بازدید عوامل سازمان حفاظت محیط زیست از نیروگاه‌ها به منظور رصد میزان و نوع سوخت مورد استفاده در آنها وجود ندارد.

با وجود تکذیب‌ها ولی بیژن زنگنه وزیر نفت صراحتا سوزاندن مازوت نیروگاه‌ها و صنایع را تأیید و حتا به دلیل کمبود گاز و «مصرف گاز بالای مردم» توجیه کرده است.

تداوم آلودگی شهرهای بزرگ و صنعتی به ویژه در تهران در کنار ابتلا و مرگ بر اثر ویروس کُرونا همچنین باعث افزایش مرگ ‌و میر به دلیل ناراحتی‌های تنفسی ناشی از آلودگی هوا نیز شده است. حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ گفت که خسارات ناشی از آلودگی هوا در تهران سالانه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و روزانه ۷ میلیون دلار برآورد شده بود.

وی همچنین، تعداد فوتی‌های مربوط به آلودگی هوا در ایران را «سالانه ۱۲ هزار نفر» اعلام کرد که «۴هزار نفر» از این تعداد مربوط به تهران است. به عبارتی، بطور متوسط در تهران به دلیل آلودگی هوا «روزی ۱۱ مرگ زودرس اتفاق می‌افتد.»

داریوش گل‌علیزاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است که همه نیروگاه‌های تهران گاز مصرف می‌کنند و نیروگاه دماوند در شهرستان پاکدشت از سوخت مازوت استفاده می‌کند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به مجری برنامه‌ای در رابطه با آلودگی این نیروگاه گفته بود که آلودگی این نیروگاه به سمت تهران نمی‌آید به دلیل اینکه باد غالب به سمت تهران نیست، لذا پاکدشت، قرچک و ورامین را آلوده می‌کند!

این ادعا از سوی معاون محیط زیست پاکدشت اما به سرعت تکذیب شد! محمدرضا سعیدی‌پور گفت: «در هیچ یک از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی عباس‌آباد نیز از سوخت مازوت استفاده نمی‌شود.»

کارشناسان پزشکی و درمان همزمان با افزایش میزان آلاینده‌ها در هوا شهرهای بزرگ، نسبت به اثرگذاری آلودگی هوا بر انتقال ویروس کُرونا هشدار داده‌ و می‌گویند ویروس کُرونا می‌تواند از طریق هوا هم منتقل شود و شهروندانی که در شهرهای بزرگ آلوده مانند تهران زندگی می‌کنند، به دلیل صدمات ناشی از آلودگی هوا، احتمال فوتشان بر اثر ابتلا به کُرونا افزایش می‌یابد.

امروز پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹ سازمان هواشناسی اعلام کرد که تا پنج روز آینده همچنان میزان غلظت آلاینده‌های جوّی در بیشتر مناطق ایران ادامه خواهد داشت. هوای تهران بر مبنای پیش‌بینی مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست پس از چند روز وزش باد و کاهش میزان آلاینده‌ها، دوباره برای گروه‌های حساس ناسالم است.

سازمان هواشناسی روز چهارشنبه نسبت به افزایش آلاینده‌ها تا جمعه ۱۹ دی‌ماه در شهرهای کرج، قزوین، قم، اصفهان، تبریز و اراک هشدار داده و از مردم خواسته بود از ترددهای غیرضروری در سطح شهرها بطور جدی اجتناب کنند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۸ ژانویه ۲۰۲۱