تجمع سراسری بازنشستگان در بیش از ۱۶ شهر ایران: «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون»

هزاران نفر از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی امروز یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ با تجمع در مقابل سازمان تأمین اجتماعی شهرهای مختلف به حقوق و مزایای اندک بازنشستگی اعتراض کردند.

تجمع بازنشستگان در تهران
تجمع بازنشستگان از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ در بیش از شهر ایران بطور سراسری برگزار شد و هزاران بازنشسته در استان‌های مختلف به پایین بودن حقوق و مزایای شغلی و وضعیت معیشتی نامناسب خود اعتراض کردند.

تجمع بازنشستگان در رشت
تهران، رشت، خرم‌آباد، اهواز، تبریز، قزوین، بجنورد، شیراز، کرمانشاه، نیشابور، همدان، سنندج، شوش، کرج، اصفهان، مشهد و اراک از جمله شهرهایی بودند که بازنشستگان در آنها تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع بازنشستگان در همدان
شرکت‌کنندگان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی، مطالبات خود را که شامل متناسب‌سازی عادلانه حقوق، پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و افزایش یافتن دستمزد متناسب با نرخ تورم است، مطرح کردند.

«فریاد فریاد از اینهمه بیداد»، «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون» و «حقوق ما ریالی، هزینه‌ها دلاری» از جمله شعارهای بازنشستگان معترض بود.

تجمع بازنشستگان در اهواز
یکی از بازنشستگان که در تجمع مقابل تأمین اجتماعی خوزستان در شهر اهواز شرکت کرده بود درباره علت این تجمع به خبرگزاری ایلنا گفته که «مهم‌ترین خواسته ما اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و افزایش مستمری‌ها به اندازه هزینه‌های زندگی است؛ در عین حال از اجرای ناقص همسان‌سازی انتقاد داریم و خواستار افزایش عادلانه و قانونی مستمری‌ها هستیم.»

این بازنشسته افزوده که «ارائه درمان رایگان و مکفی و خدمات رفاهی مناسب، دیگر خواسته‌های بازنشستگان کارگری است؛ بازنشستگان در عین حال، خواستار مشارکت در تعیین سرنوشت و تشکل‌یابی آزاد و مستقل هستند.»

تجمع بازنشستگان در بجنورد
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، قانونی است که از چند سال پیش تا کنون بازنشستگان به دنبال اجرای آن هستند. اجرای این قانون برای بازنشستگان کشوری و لشکری که از صندوق بازنشستگی کشور حقوق خود را دریافت می‌کنند، سبب افزایش حقوق آنها شده اما بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی که غالبا یا کارگران بازنشسته هستند و یا افرادی که از بیمه‌های خویش‌فرما استفاده کرده‌اند، هنوز در انتظار افزایش حقوق بازنشستگی خود هستند.

تجمع بازنشستگان در اراک
این در حالیست که دولت بیش از ۳۵۰هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و بازنشستگان معتقدند اگر این بدهی پرداخت شود، سازمان برای اجرای طرح همسان‌سازی منابع کافی به دست می‌آورد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد بیش از سه میلیون بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند. به گفته رئیس کانون بازنشستگان استان تهران، ۶۰ درصد این افراد یعنی حدود یک میلیون ۸۰۰ هزار نفر، جزو حداقل‌بگیران هستند.

تجمع بازنشستگان در قزوین
اجرای کامل «ماده سه قانون تأمین اجتماعی» از دیگر خواسته‌‌های بازنشستگان است. این ماده پرداخت هزینه بیماری، بارداری، حوادث، از کارافتادگی و غرامت دستمزد را از موارد مشمول تأمین اجتماعی می‌داند اما سازمان تأمین اجتماعی از اجرای آن سر باز می‌زند. برخورداری از بیمه کامل درمانی و خدمات پزشکی نیز سال‌هاست از خواسته‌های بازنشستگان است.

تجمع بازنشستگان در تبریز
ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی نیز از جمله دیگر مواردی است که به گفته بازنشستگان معترض اجرا نمی‌شود. بر اساس این ماده سازمان تأمین اجتماعی مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر‌ از سالی یکبار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی، با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

تجمع بازنشستگان در مشهد
بازنشستگان طی ماه‌های گذشته تجمع‌های اعتراضی سراسری را بطور ماهانه و پیگیر دنبال کرده‌اند. آنها در حالی دست به تجمع می‌زنند که سازمان تأمین اجتماعی و دولت هیچ اقدامی برای رسیدگی به خواسته‌های آنها که مهمترین آن داشتن درآمدی آبرومندو متناسب با نرخ تورم و گرانی است انجام نداده‌اند.

تجمع بازنشستگان در سنندج
بر اساس آمارهایی که نمایندگان کارگری شورای عالی کار ارائه داده‌اند، خط فقر در ایران در ابتدای پاییز امسال به ماهی ۱۰ میلیون تومان برای هر خانوار ۳ تا ۴ نفره رسیده است. این در حالیست که قیمت غالب اجناس و کالاها و به‌ویژه در گروه مواد غذایی و حمل نقل در چهار ماه گذشته افزایش چشمگیری یافته که نشان از افزایش خط فقر به بیش از رقم ۱۰ میلیون تومان در ماه دارد.

تجمع بازنشستگان در شوش
در چنین شرایطی بازنشستگان تأمین اجتماعی ماهانه فقط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند! بازنشستگان می‌گویند به دلیل رفت و آمدهای فرزندان و نوه‌ها و همچنین هزینه‌های بالای درمان و دارو به دلیل کهولت و بیماری، میانگین هزینه زندگی آنها بالاست و حقوق آنها باید که به شکل آبرومندی افزایش یابد.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۹ ژانویه ۲۰۲۱