چالش علی کریمی در رقابت با کاندیداهای سیاسی برای ریاست فدراسیون فوتبال ایران

علی کریمی، ملی‌پوش سابق فوتبال ایران و بازیکن پیشین بوندس‌لیگای آلمان، برای دستیابی به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال ایران باید در مراسم رای‌گیری بر کاندیداهایی که گزینه حکومت‌اند، غلبه کند. آیا این امر امکان‌پذیر است؟

مهلت نام نویسی برای کاندیداهای انتخابات ریاست و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران در روز ۲۰ دی‌ماه به پایان می‌رسد.

علی کریمی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران و بازیکن پیشین تیم‌های بایرن‌مونیخ و شالکه در فوتبال بوندس‌لیگای آلمان پس از اعلام آمادگی خود برای شرکت در این انتخابات، به طور رسمی به عنوان کاندیدا اسم‌نویسی کرده و ثبت شده است.

حضور این چهره مردمی و محبوب فوتبال ایران در مراسم انتخابات فدراسیون فوتبال این کشور از حساسیت بالایی برخوردار است. جامعه فوتبال و سلبریتی‌های ورزشی ایران از کاندیداتوری علی کریمی پشتیبانی کرده‌اند.

مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران در این زمینه می‌گوید: «این یک اتفاق بسيار مفيد براى فوتبال ايران است. ما همگى از علی کریمی حمایت خواهيم كرد.»

اما آیا این میزان بالای پشتیبانی به همراه وجود صلاحیت فنی و رشته‌ای که مختص به علی کریمی است، در مسیر گزینش وی برای سمت ریاست فدراسیون فوتبال نقش اصلی را ایفا نمی‌کند؟ ساختار اعضای مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال ایران به ویژه از نماینده‌های هیئت‌های فوتبال استان‌های کشور شکل گرفته است.

اکثریت این اشخاص که بیشترین میزان نفوذ را در چارچوب تصمیم‌گیری و رای‌گیری در این مجمع دارند، در طول سال‌های اخیر با حکم مسئولین حکومت و نظام جمهوری اسلامی در سمت‌های خود قرار گرفته‌اند. به این ترتیب نماینده‌های هیئت‌های فوتبال استان‌های کشور وابستگی‌های ویژه خود را دارند که احتمالا در فرایند رای‌گیری تأثیرگذار خواهد بود.

علی کریمی در طول سال‌های اخیر در جنبش‌های اعتراضی و انتقادی مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی، با انتشار پیام‌های اینستاگرامی موضع همبستگی خود را با مردم ایران ابراز کرده است. این مسئله به ویژه در اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ در شهرهای ایران قابل مشاهده بود.

پرسش اینجاست که آیا علی کریمی با این وجود می‌تواند بر روی رای مثبت شمار قابل توجهی از نماینده‌های هیئت‌های فوتبال استان‌های کشور حساب باز کند یا نه.

علی کریمی در حال حاضر به هیچ شاخه‌ از بدنه سیاست و حکومت در ایران متصل نیست. این نکته با توجه به شرایط مذکور با چاشنی سیاسی که شامل حال اکثر اعضای رای‌دهنده مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال می‌شود، در بخت پیروزی علی کریمی کلیدی و سرنوشت‌ساز است.

رقابت سیاسی برای کسب صندلی ریاست فدراسیون فوتبال

سردار سپاه پاسداران مصطفی آجرلو از اسفند ۱۳۹۸ تلاش‌های رسانه‌ای خود را برای رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال آغاز کرده است. این فرد نظامی امیدوار است با حمایت رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی، به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال تکیه بزند.

در پیشینه فوتبالی مصطفی آجرلو، فعالیت در مسئولیت مدیرعامل باشگاه پاس تهران و انحلال این کلوب ریشه‌دار و پُرآوزاه فوتبال ایران و همچنین ناکامی در مدیریت باشگاه تراکتورسازی تبریز ثبت شده است.

کیومرث هاشمی نیز گزینه دیگری است که بر روی پشتیبانی از سوی رئیس قوه قضائیه ایران حساب باز کرده است و احتمالا در انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال نیز نام‌نویسی خواهد کرد. کیومرث هاشمی رئیس پیشین کمیته ملی المپیک ایران است که در جریان انتخابات سال ۱۳۹۶ عضو ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود.

گزینه مطرح دیگر محمود اسلامیان است که به عنوان دوست و شریک معاون رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری، در دهه ۱۳۷۰ شناخته می‌شود. اسلامیان در فدراسیون فوتبال ایران نیز سابقه کاری دارد.

با توجه به این وضعیت، دولت، قوه قضائیه و رئیس مجلس به طور مشخص در این انتخابات نفوذ دارند. علی کریمی برای رسیدن به ریاست فدراسیون فوتبال ایران باید در برابر این حلقه سیاسی به صورت مستقل پیروز شود.

حضور علی کریمی در انتخابات فدراسیون فوتبال، نه فقط برای رسیدن به سمت ریاست است بلکه در حقیقت تلاشی نیز برای رونمایی دوباره از فوتبال سیاست‌زده ایران محسوب می‌شود.

سپهر حیدری، هم‌تیمی سابق علی کریمی در پرسپولیس می‌گوید: «علی کریمی به عنوان یک فرد فوتبالیِ، محبوب، آگاه و غیرسیاسی بهترین گزینه برای صندلی ریاست فدراسیون فوتبال ایران است. امیدوارم که بگذارند انتخاب شود.» کلمات آخر در این جمله سرانجام نقش تعیین‌کننده خواهند داشت.

آیا نفوذ مشهود نهادهای حکومتی و نظام جمهوری اسلامی امکان پیروزی علی کریمی را در انتخاب مجمع فدراسیون واقعا از بین خواهد برد؟ پاسخ نهایی به این پرسش در روز ۱۰ اسفند داده خواهد شد.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۹ ژانویه ۲۰۲۱