عفو بین‌الملل: خامنه‌ای با جان میلیون‌ها ایرانی بازی می‌کند

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد مصونیت در برابر ویروس کووید۱۹ و دسترسی به واکسن حق طبیعی هر انسانی است و فرمان علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت خرید واکسن ساخت بریتانیا و آمریکا، بازی با جان میلیون‌ها ایرانی و “شرم‌آور” است.

سازمان حقوق بشری “عفو بین‌الملل” با انتشار بیانیه‌ای به فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی ممنوعیت خرید واکسن “آمریکایی و انگیسی” واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: «تصمیم رهبر جمهوری اسلامی ایران برای ممنوع کردن دسترسی میلیو‌ن‌ها نفر از مردم ایران به واکسن‌های حیاتی آمریکایی و انگلیسی کرونا نادیده انگاشتن حق حیات و حق سلامت است. علی خامنه‌ای در حال بازی با جان میلیون‌ها انسان است. مقام‌های ایرانی باید فورا به این بی‌اعتنایی‌شرم‌آور به تعهدات حقوق بشری پایان دهند.»

عفو بین‌الملل با تأکید می‌افزاید: «هر انسانی حق دارد از اقدامات محافظتی در مقابل ویروس کرونا بهره‌مند شود و واکسن‌هایی که امن بودن و موثر بودن آن‌ها اثبات شده نقش کلیدی در تحقق این امر دارد. هیچ کس نباید بر اساس هویت، محل سکونت یا سطح درآمد از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی از جمله واکسن محروم شود.»

شرکت‌های داروسازی آمریکا و بریتانیا از تولید کنندگان سه واکسنی هستند که پیش از دیگران مجوز سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده‌اند و استفاده از آنها در بسیاری از کشورها آغاز شده است.

واکسن کرونای بیون‌تک- فایزر محصول مشترک دو شرکت آلمانی و آمریکایی نخستین واکسنی است که مجوز گرفته و تا کنون میلیون‌ها نفر در کشورهای مختلف دوز اول آن را دریافت کرده‌اند.

پیش از این مسئولان ارشد جمهوری اسلامی که به دلیل تعلل در تلاش برای خرید واکسن با اعتراض شدید افکار عمومی و شهروندان روبرو بودند مدعی شدند که برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از طریق سازوکار سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه واکسن کرونا قرار داد بسته‌اند.

در پی سخنان علی خامنه‌ای، سخنگوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی اعلام کرد که ۱۵۰هزار دوز واکسن اهدایی شرکت فایزر از سوی خیرین ایرانی منتفی است.

محمدحسن قوسیان مقدم کوتاه پس از اظهارات علی خامنه‌ای به خبرگزاری ایرنا گفت: «دریافت محموله واکسن فایزر آمریکا که قرار بود توسط گروهی از متخصصان ایرانی مقیم آمریکا تهیه و ارسال شود، منتفی است.»

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۱