مهاجرت سه هزار پزشک از ایران در ده ماه

به گفته مسئولان سازمان نظام پزشکى جمهورى اسلامى در ده ماه گذشته سه هزار پزشک براى کار در دیگر کشورها، ایران را ترک کرده‌اند. در همین مدت دویست پزشک نیز در ایران به علت ابتلا به ویروس کُرونا جان خود را از دست داده‌اند.

از جمله دلایلى که براى مهاجرت پزشکان عنوان شده این است که در حال حاضر در سراسر دنیا اطبا و پرستاران بیش از دیگران در شبانه‌روز با بیماران حامل ویروس کُرونا در بیمارستان‌ها تماس دارند. اما از آنجا که در ایران به دستور رهبر رژیم خرید واکسن‌هاى ساخت خارج مانند فایزر و آکسفورد ممنوع است، کارکنان بیمارستان‌ها بسیار در معرض خطر ابتلا به بیمارى کووید١٩ قرار دارند.

على خامنه‌اى گفته: به دلیل عدم اعتماد به واکسن‌هاى تولید آمریکا و انگلیس، نباید این واکسن‌ها وارد کشور شود. چون آنها مى‌خواهند اثرات آن را روى ما آزمایش کنند.

روز یکشنبه ۲۱ دی‌ماه تلویزیون جمهورى اسلامى در مصاحبه با یکى از پزشکان محقق و متخصص درباره واکسن تولیدشده در ایران و مقدار درصد آن در پیشگیرى از ابتلا به ویروس کُرونا سوال کرد.

پاسخ پزشک این بود که معمولا بایستى مدتى نسبتا طولانى مثلا دو تا سه سال روى واکسن کار، مطالعه و آزمایش شود تا بتوان از اثرگذارى آن مطمئن شد.

او ادامه داده: اما از آنجا که در حال حاضر دولت تصمیم ندارد واکسن تولید خارج را خریدارى کند، مجبور شدیم واکسن ساخت داخل را قبل از آزمایش‌هاى بیشتر و اطمینان از اثرگذارى آن، در دسترس مردم قرار دهیم.

یادآوری می‌شود واکسن‌هایى که در حال حاضر در کشورهاى مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، از سوى سازمان بهداشت جهانى مورد تائید قرار گرفته‌اند.

در همین حال سیما سادات لارى سخنگوى وزارت بهداشت جمهورى اسلامى روز یکشنبه ۲۱ دی‌ماه اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته پنجهزار و ۹۶۷ نفر مبتلا به ویروس کُرونا شناسایی شدند و ۷۱ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

او افزود: تا کنون ۵۶ هزار و ۱۷۱ نفر جان خود را در ایران بر اثر ابتلا به کُرونا از دست داده‌اند و یک میلیون و ۷۴ هزار و ۸۸۷ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

وى گفت: در حال حاضر هفت شهر، سارى، آمل، فریدونکنار، «قائم شهر» (شاهى)، نکا در استان مازندران و بندر گز و کردکوى در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱