تخم‌مرغ دوباره گران شد؛ شکر هم به جمع «نجومی‌ها» پیوست

قیمت هر شانه تخم‌مرغ در روزهای گذشته به مرز ۵۰ هزار تومان رسید. قیمت یک شانه تخم‌مرغ در ابتدای امسال حدود ۱۳ هزار تومان بود.

با افزایش دو برابری قیمت تخم‌مرغ در ماه‌های گذشته، ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو تخم‌مرغ را ۱۴ هزار تومان تصویب کرد. قیمت تخم‌مرغ اما مسیر افزایشی خود را طی کرده و در روزهای گذشته به مرز ۵۰ هزار تومان رسیده است.

خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی با تأیید خبر افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار نوشته که «بر اساس رصد میدانی» هر شانه تخم‌مرغ در بازار عمده فروشی ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان و در خرده‌فروشی‌ها از ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

مهمترین علت افزایش قیمت تخم‌مرغ، نایاب شدن و افزایش قیمت نهاده‌های دامی در ایران بوده است. با گذشت بیش از یکسال از افزایش قیمت نهاده‌های دامی در ایران، دولت نتوانست قیمت‌ها را کنترل و مافیاهای انحصاری واردات نیز همچنان به فعالیت خود ادامه دادند.

ناصر نبی‌پور سخنگوی اتحادیه مر‌غداران تخم‌گذار درباره علت ادامه افزایش قیمت تخم‌مرغ به خبرگزاری ایلنا گفته که «در روزهای پایانی آبان‌ماه دولت قیمت مصوب هر کیلوگرم کنجاله سویا را با افزایش ۲۰ درصدی ۳ هزار ۲۲۰ تومان و هر کیلوگرم ذرت را با افزایش ۱۵ درصدی یک هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده است. پیش از این قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت و جو دامی ۱۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲۷۵۰ تومان بود. به تبع افزایش قیمت مصوب، در بازار آزاد قیمت این دو نهاده مهم رشد قابل توجه‌ای داشت، به نحوی که در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا به ۱۶ هزار تومان و هر کیلوگرم ذرت به ۴۵۰۰ تومان رسید. ۷۵ تا ۸۰ درصد از هزینه تمام‌شده تولید تخم‌مرغ را نهاده‌های دامی تشکیل می‌دهد.»

ناصر نبی‌پور «بالا رفتن هزینه‌های جانبی تولید» را نیز از دیگر دلایل ادامه افزایش قیمت تخم‌مرغ عنوان کرده و گفته است: «کرایه‌های حمل بار است که در امسال به طور رسمی ۳۵ درصد افزایش داشته است، علاوه بر آن کامیون‌دار مبلغ اضافی به عنوان پشت‌بارنامه از مرغداران برای حمل نهاده‌ها دریافت می‌کنند.»

سخنگوی اتحادیه مر‌غداران تخم‌گذار افزوده که «در بهترین حالت یک مرغدار ۷۰ درصد نهاده‌های دامی را با نرخ مصوب تأمین می‌کند و ما بقی از بازار خریداری می‌شود اما حتی اگر دولت ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی را برای مرغداران مهیا کند قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ برای مرغدار ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان تمام می‌شود.»

با توجه به توضیحات ناصر نبی‌پور مشخص است که تنها اقدام دولت برای عملی کردن وعده «مدیریت قیمت تخم‌مرغ» به مصوبه‌ای روی کاغذ برای قیمت ۱۳ هزار تومانی هر کیلو تخم‌مرغ بوده است.

پس از برنج، کره، نان، مرغ، تخم‌مرغ که در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت زیادی روبرو شدند، در روزهای گذشته شکر نیز به فهرست کالاهایی پیوست که رشد قیمت آنها با سرعت ادامه دارد.

ابتدای سال ۹۹ قیمت شکر ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بود که به ۶ هزار و ۶۵۰ تومان رسید و در ابتدای پاییز به ۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

قیمت شکر در آبان‌ماه امسال برای بنکداران ۸ هزار و برای مصرف‌کنندگان ۸ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد، اما قیمت این کالا در روزهای گذشته برای بنکداران ۱۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. خرده‌فروشی‌ها نیز قیمت هر کیلو شکر را از ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان می‌فروشند.

هنوز دولت توضیحی برای افزایش قیمت شکر نداده است اما بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر گفته «بعید است دولت در ماه‌های پایانی سال قیمت‌های مصوب کالای اساسی را افزایش دهد چرا که نتیجه آن التهاب در بازار خواهد بود.»

قیمت کالاها به ویژه کالاهای اساسی و اقلام خوراکی در حالی بطور ماهانه و هفتگی افزایش می‌یابد که حسن روحانی رئیس دولت تدبیروامید هفته گذشته مدعی شد که «ارز دولتی کالاهایی مثل چای، شکر، برنج، حبوبات، لاستیک و… را از ارز ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی طوری تغییر دادیم که بسیاری از مردم نفهمیدند!»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱