۴۰ میلیون تن در ایران زیر خط فقر

نماینده پیرانشهر در مجلس، یکشنبه ۲۲ اردیبهشت گفت: باید واقعیت را قبول کرد؛ ۴۰ میلیون ایرانی زیر‌خط‌ فقر هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شرایط کنونی را «حاصل بی‌تدبیری‌» در دولت فعلی و دولت‌های پیشین دانست و گفت: « دود بی‌برنامگی‌ها و سیاست‌های ناکارآمد هم در چشم مردم رفته است. مردم، دولتمردان و هر سه قوه کارگزار، نظام را مقصر شرایط امروز می‌دانند».

او مسئولان دولتی را به ارائه «آمار دروغ» هم متهم کرد و از آنها خواست تا واقعیت را قبول کنند؛ «اگر قبلا ۱۱ میلیون جمعیت کشور نیاز به حمایت‌های کالای اساسی داشتند، در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون نفر نیاز به [حمایت] برای تامین اقلام اساسی‌شان دارند».

پیش از این علی کرد، یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس سیاست‌های دولت برای کنترل حاشیه‌نشینی و جمعیت زیر خط فقر را «ناکارآمد» و «بی‌اثر» دانسته و گفته بود که گرانی و افزایش قیمت مسکن یک میلیون تن به جمعیت حاشیه‌نشین افزوده است.

نهادهای دولتی ایران از بیان آمار جمعیت زیر خط‎فقر خودداری و میزان درآمد خط فقر را بسیار پائین‌تر از رقم واقعی آن اعلام می‌کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال گذشته خط فقر را ۷۵۰ هزار تومان اعلام کرده بود. با این حال مجلس حکومت اسلامی آذر سال گذشته از افزایش ۲۵ درصدی خط فقر در فاصله تابستان ۱۳۹۶ تا تابستان ۱۳۹۷ خبر داد.

نقل از رادیو زمانه