کشته شدن «۱۶ تن از نیروهای سپاه و حز‌ب‌الله» در حمله هوایی اسرائیل به سوریه

یک گروه ناظر بر تحولات سوریه چهارشنبه ۲۴ دی ماه اعلام کرد در حمله هوایی احتمالی اسرائیل به اهدافی در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه دست‌کم ۱۶ نیروی نظامی سوری و شبه نظامی مورد حمایت حکومت ایران کشته شده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا بامداد چهارشنبه گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیل مناطقی در دیرالزور و البوکمال در شرق سوریه و نزدیکی مرز عراق را هدف قرار دادند.

طبق این گزارش مقامات نظامی در حال بررسی خسارات و تلفات این حمله هستند.

در همین زمینه، دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، نیز گفته است، در این حملات ۱۶ نفر کشته شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اضافه کرده است، جنگنده‌های اسرائیلی در ۱۸ حمله هوایی دو پایگاه در شهر دیرالزور و پایگاه‌هایی در البوکمال را هدف قرار دادند.

طبق این گزارش در این حملات، پنج سرباز سوری و ۱۱ نفر دیگر ، از جمله از نیروهای سپاه پاسداران، حزب الله عراق و تیپ فاطمیون کشته شدند.

لشکر فاطمیون متشکل از شیعیان افغان است که در جریان جنگ داخلی سوریه از سوی سپاه پاسداران به این کشور اعزام شدند.

هنوز منابع مستقل گزارش دیده بان حقوق بشر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز تا زمان انتشار این خبر واکنشی به گزارش حمله هوایی به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در شرق سوریه نداده است.

چهارشنبه هفته گذشته نیز اسرائیل مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در روستای الدور در ریف السويداء در جنوب دمشق را هدف قرار داد.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ اسرائیل صدها حمله هوایی و موشکی به خاک سوریه انجام داده که هدف آنها را تلاش برای تضعیف نیروهای ایرانی و حزب‌الله در نزدیکی مرزهای اسرائیل عنوان کرده است.

اسرائیل حضور و نفوذ ایران و هم‌پیمانان تهران در سوریه را برای امنیت خود «خطرناک» می‌داند و مقامات این کشور می‌گویند که حملات هوایی این کشور به سوریه باعث کاهش تحرکات و حضور ایران در منطقه شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱