تکذیب مصوبه “غربالگری اجباری مادران باردار” در ایران

یک نماینده مجلس خبر لغو غربالگری اجباری پیش از زایمان را تکذیب کرد. این خبر توسط کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده منتشر شده بود. سخنگوی وزارت بهداشت هم گفت، غربالگری زایمان هیچ‌گاه اجباری نبوده است.

خبر کوتاه بود اما دامنه‌دار. کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۲۵ دی (۱۴ ژانویه) در پیامی توئیتری نوشت: «با عرض تبریک به مادران و پرسنل خدوم وزارت بهداشت، بالاخره با تلاش برخی از نمایندگان انقلابی مجلس، اجبار به غربالگری توسط مادر و پزشکان با تجویزهای غیراستاندارد و غیرمتقن علمی (که باعث قتل جنین می‌شد) برداشته شد. حالا دیگر هیچ پزشک و مادری مجبور به غربالگری و کشتن جنین نیست.»

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با وبسایت روزنامه اعتماد این خبر را تکذیب کرد و گفت، مجلس هنوز مصوبه‌ای در این زمینه ندارد.

به گفته او، بحث در این باره در کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده طرح شده اما هنوز این تصمیم گرفته نشده است.

شهریاری تصریح کرد: «این مساله در حد پیشنهاد است و می‌گوید اجبار به این مساله حذف شود، اما مادرانی که مایل به انجام این کار هستند یا دکتر متخصص برای آنها چنین امری را لازم می‌داند کماکان می‌توانند غربالگری را انجام دهند».

به گزارش اعتمادآنلاین، نمایندگان مجلس در جلسه علنی دوازدهم آبان‌ماه با رسیدگی به طرح جمعیت و تعالی خانواده بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی (بررسی و تصویب در کمیسیون تخصصی به نیابت از صحن علنی) موافقت کرده بودند.

“هیچگاه اجباری نبوده”

کیانوش جهانپور نیز در توییتر نوشت: «غربالگری بیماری‌های ژنتیکی که بر پایه شواهد علمی و فناوری‌های موجود، پیش‌گیری از آن میسر باشد، سیاستی در راستای ارتقای سلامت عمومی است.»

سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت تاکید کرد، غربالگری بیماری‌های ژنتیکی جنین «هیچگاه اجباری نبوده» است.

به گفته او، دستورالعمل وزارت بهداشت در این رابطه «با مشارکت آگاهانه و داوطلبانه» والدین عملی شده و نقش موثری در کاهش موارد تولید بیماری‌های ژنتیکی از جمله سندرم داون داشته است.

به اعتقاد جهانپور، تصمیم‌ها در باره جمعیت و سلامت جمعیت «باید در چارچوب دستاوردهای دانش نوین بشری» باشد، «نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم.»

خزعلی پس از آنکه توئیتش با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد، آن را حذف کرد.

او پیش‌تر نیز در رابطه با غربالگری پیش از زایمان گفته بود: «در حال حاضر کشورهای غربی غربالگری را قبول ندارند و مردم را به افزایش جمعیت تشویق می‌کنند.»

این پدیده از سال ۱۳۸۰ در ایران رایج شده و بیش از همه برای “غربال” نوزادان با سندرم داون، تریزومى ۱۸ و تریزومى ۱۳ در سه ماه اول بارداری انجام می‌شود.

طبق قوانین آلمان، سقط جنین در ۱۲ هفته نخست آزاد است و سقط پس از این مدت تنها در دو حالت امکان‌پذیر است: در صورتی که تولد نوزاد جان مادر را به خطر بیاندازد و هنگامی که بارداری در جریان یک عمل جنایی، از جمله تجاوز یا فریب دخترانی که از نظر قانونی نابالغ به‌شمار می‌روند صورت گرفته باشد.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱