فرانسه: ایران توانمندی ساخت سلاح اتمی را افزایش می‌دهد

وزیر امور خارجه فرانسه با بیان این که ایران در حال تقویت توانمندی ساخت سلاح اتمی است، خواستار بازگشت سریع تهران و واشینگتن به توافق اتمی سال ۲۰۱۵ شد.

ژان ایو لودریان در گفت‌وگو با ژورنال دومانش اظهارداشته که سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ علیه ایران تنها منجر به افزایش تهدید و خطر شد.

صحبت‌های ژان ایو لودریان با توجه به آن اعلام می‌شود که ایران به‌تازگی اعلام کرده تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را در سایت فردو آغاز کرده است.

پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷، ایران با کاهش گام به گام تعهدات خود، میزان غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد.

هدف اصلی برجام افزایش زمانی بود که ایران برای دستیابی به تولید بمب اتمی نیازمند است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۲۴ دی‌ماه تایید کرد که جمهوری اسلامی فعالیت خود در راستای تحقیق و توسعه تولید اورانیوم به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی را آغاز کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، که قرار است اول بهمن‌ماه روی کار بیاید، وعده بازگشت آمریکا به برجام را داده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، ۱۶ دی‌ماه اعلام کرد که امکان غنی‌سازی اورانیوم در سطوح ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز در کشور وجود دارد و با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، این کار در صورت نیاز انجام خواهد شد.

او با اشاره به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم گفت، در حال حاضر بیش از ۴ تن مواد با غنای ۳ و نیم تا ۴ درصد داریم و با توجه به پیش‌بینی که شده است، بر اساس قانون مصوب در مجلس، ظرفیت را افزایش می‌دهیم.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱