ماجرای تکراری تقویت ریال و سقوط بازار بورس

روز گذشته و پیش از آنکه بازارهای مالی در ایران حساب های خود را تا قبل از تعطیلی امروز ببندند، شاخص کل بورس کانال ۱,۲ میلیون واحدی را هم از دست داد تا سقوط شاخص کل در هفت ماه گذشته به ۹۰۰ هزار واحد نزدیک شود.

در دو ماه گذشته اعلام شده بود که کانال ۱,۲ میلیون واحدی، کف حمایتی بورس است و بازیگران حقوقی و بازارگردان‌ها با مداخله موثر نخواهند گذاشت بازار به پایین‌تر از این شاخص سقوط کند.

اما روز گذشته و بی آنکه دخالت موثری اتفاق بیفتد، شاخص کل این کانال حمایتی را هم از دست داد.

تنها در چهار روز کاری گذشته در بورس، حدود ۹ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های حقیقی از بازار خارج شده اند. حجم معاملات خرد در همین دوره زمانی نیز کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که نشان می‌دهد به دلیل افزایش ریسک حضور در بازار معاملات حقیقی به کمترین میزان ممکن سقوط کرده است.

افت شاخص‌ها در بورس یا آنچنان که بورس‌بازها می‌گویند، قرمزپوش‌شدن بازار همزمان با کاهش نرخ ارز و تقویت ریال اتفاق افتاده است.

بررسی تحولات بورس در دوره‌های زمانی گسترده‌تر نشان می‌دهد که همواره بازار سرمایه به کاهش نرخ ارز واکنش منفی داشته و بورس قرمز شده است.

فارغ از موضوعات سیاسی و تمایل بازیگران به مهاجرت به بازارهای جایگزین همچون دلار، طلا و مسکن مهم‌ترین عامل در هماهنگی میان تقویت پول ملی و سقوط شاخص‌ها در بورس به این نکته باز می گردد که بازیگران اصلی این بازار یعنی شرکت‌های فولادی، پتروشیمی و معدنی‌ها ارزششان تابعی از ارزش ریالی صادراتشان است و اگر برابری دلار در مقابل ریال کاهش یابد ارزش سهام این گروه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

سقوط ارزش سهام در این شرکت ها زنگ خطر تصنعی برای شرکت‌های دیگر نیز به صدا در‌می‌آورد و به خروج هیجانی حقیقی‌ها از بازار دامن می‌زند.

در روزهای گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور و عبدالناصر همتی، ریس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که نرخ ارز در روزهای آینده نزولی خواهد بود. تا حضور بایدن در کاخ سفید نیز تنها سه روز باقی مانده و احتمال بازگشت آمریکا به برجام و کنار گذاشته شدن سیاست فشار حداکثری، چشم‌انداز تقویت پول ملی را جدی‌تر کرده است.

اگر روند کاهش نرخ ارز ادامه یابد پیش‌بینی می‌شود که شاخص کل بورس تا ۱ میلیون واحد سقوط کند و پس از آن روند صعودی آن به صورت تدریجی و غیرهیجانی آغاز شود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱