آنتونی بلینکن: اولویت ما مهار جاه‌طلبی‌‌های اتمی جمهوری اسلامی است

ریاست جمهوری جو بایدن و انتصاب شماری از دیپلمات‌‌ها در تیم سیاست خارجی او که در دولت باراک اوباما سابقه مذاکره با نمایندگان و هیات‌‌های جمهوری اسلامی را دارند به شدت سبب امیدواری در تهران برای مذاکره و معامله‌ با آمریکا شده است.

هرچند مخالفان جمهوری اسلامی و بسیاری از تحلیلگران بین‌‌المللی هشدار می‌‌دهند که اگر اشتباهات دولت اوباما در مذاکره با تهران تکرار شود نه تنها به تقویت رژیم ایران کمک می‌‌کند بلکه به تجربه ثابت شده که به افزایش تهدیدات منطقه‌ای و برهم زدن صلح و ثبات خاورمیانه منجر خواهد شد، اما آنهایی هم که موافق مذاکره هستند بر این باورند که دوران اوباما تکرار نخواهد شد.

آنطور که از اظهارات مقامات و سیاستمداران تیم بایدن پیداست آنها به حساسیت‌‌های منطقه‌‌ای و بین‌‌المللی نسبت به تهدیدات موشکی جمهوری اسلامی و پیامد حمایت‌‌های مالی و تسلیحاتی تهران از شبه‌نظامیان منطقه آگاه هستند. چنانکه جک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن گفته است «برنامه موشک بالستیک ایران باید بر روی میز باشد.»

اکنون در اظهار نظری تازه، آنتونی بلینکن که گزینه پیشنهادی بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکاست تأکید کرده است که به همراه متحدان ایالات متحده به دنبال «دست یافتن به یک توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر خواهند بود. توافقی جدید که می‌تواند در آن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و همچنین برنامه موشکی آن نیز پرداخته شود.»

بلینکن ۱۹ ژانویه در جلسه کمیته روابط خارجی سنا که بیش از چهار ساعت طول کشید شرکت کرد و درباره کلیات برنامه‌‌هایش به ویژه در مورد جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و یمن توضیح داد.

آنتونی بلینکن در جلسه سنا جهت بررسی توضیحات وی در صورت تصدی وزارت امور خارجه ایالات متحده؛ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱
پایگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا می‌‌نویسد اغلب نمایندگان و سناتورها در هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بر لزوم مهار تهدیدات جمهوری اسلامی نظر مشترک دارند و در این جلسه نیز از بلینکن خواسته‌اند در مورد بازگشت به توافق اتمی و برنامه‌‌‌های دولت آینده برای مقابله با فعالیت‌‌های بدخیم رژیم ایران به ویژه تأمین مالی تروریسم و موشک‌‌های بالستیک و نقض حقوق بشر توضیحاتی بدهد.

سناتورهای ارشد هر دو حزب توافق ضمنی کردند که به بلینکن برای تصدی پست وزارت خارجه رای می‌‌دهند.

سناتور جیمز ریچ عضو کمیته اطلاعات و رئیس کمیته فرعی خاور نزدیک تأکید کرد «هر معامله جدیدی با ایران باید تمام جنبه‌های رفتار بد آنها را در نظر داشته باشد.» او از دولت بایدن خواست که هرگونه معامله جدید با تهران را به عنوان معاهده برای تصویب به سنا بفرستد.

جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا در کنار سوزان رایس مشاور امنیت ملی دولت اوباما و جو بایدن معاون جان کری وزیر خارجه وقت و بلینکن مشاور وزیر خارجه در کاخ سفید؛ نوامبر ۲۰۱۳
بلینکن متعهد به مذاکره جدی با کنگره در مورد ایران با مشارکت متحدانی مانند اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شد با این هدف که دولت بایدن جاه‌طلبی‌‌های رژیم ایران در برنامه‌‌های اتمی را مهار کند.

او تأکید کرد اولین هدف دولت جدید آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی این است که ابتدا توانایی آن در تولید سلاح هسته‌ای را به عنوان اولویت نخست نسبت به سایر فعالیت‌‌های بدخیم این حکومت محدود کند.

لوید آستین ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که گزینه بایدن برای ریاست پنتاگون وزارت دفاع آمریکاست نیز می‌‌گوید «ایران همچنان عامل بی‌ثباتی در منطقه است و هم برای متحدان منطقه‌ای آمریکا و هم برای نیروهای آمریکایی که در منطقه مستقر هستند تهدید به‌ شمار می‌رود.» او هشدار داد «دستیابی ایران به تسلیحات اتمی مشکلات منطقه را دشوارتر خواهد کرد.»

شنیدن این مواضع از سوی تیم بایدن برای مقامات جمهوری اسلامی که چشم‌‌انتظار تکرار دوران باراک اوباما و احیای برجام هستند و روی کنار رفتن دونالد ترامپ حساب باز کرده بودند چندان خوشایند نیست.

کیهان تهران ۳۰ دی‌ماه در سرمقاله خود نوشت: هر حزبی که در آمریکا به قدرت برسد علی‌رغم بعضی اختلاف سلیقه‌ها باید در چارچوب اصول و سیاست‌های کلی و از قبل تعیین شده رفتار نماید و به دنبال تحقق اهداف نظام سرمایه‌داری باشد و از اسرائیل حمایت کند. در این مقاله تأکید شده «دشمنی بی‌امان با انقلاب اسلامی و تلاش و توطئه بی‌وقفه و از هر راه و به هر وسیله برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که جمهوری اسلامی در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب است هدفی لایتغیر است که از جیمی کارتر تا بایدن و… باید به دنبال تحقق آن باشند.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱