حکومت اسلامی برای ماندن در برجام شرط میگذارد

به گزارش رویترز، ایران برای ماندن در توافق هسته‌ای شرط کرده که صادرات نفتی‌اش حداقل یک و نیم میلیون بشکه در روز باشد. چهار دیپلمات اروپایی به رویترز گفته‌اند که این شرط در آخرین جلسه ایران با مقامات اتحادیه اروپا شفاهاً مطرح شده. وزیر خارجه ایران هم در این جلسه حضور داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات وزارت خارجه ایران در تعامل با مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که چنانچه ایران بتواند یک و نیم تا دو میلیون بشکه نفت خام در روز صادر کند، به برجام پایبند می‌ماند.

«ظریف [در جلسه با مقامات اتحادیه اروپا] با صراحت اعلام کرد که ایران می‌بایست دو میلیون بشکه نفت صادر کند. اما فکر نمی‌کنم این درخواست چندان جدی باشد. ایرانی‌ها می‌دانند که این کار شدنی نیست.»

پیش تر کاخ سفید اعلام کردکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران، از جمله چین، هند و ترکیه را تمدید نکرد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی متعهد شدند که کمبود نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران کنند. پس از این اقدام، صدور نفت ایران به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. یکی از شرایطی که رهبر حکومت اسلامی برای پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تعیین کرده تداوم صدور نفت خام است.

نقل از رادیو زمانه