«تجارت غیرقانونی نفت»، دلیل توقیف نفتکش ایران در آب‌های اندونزی

اندونزی اعلام کرد دلیل توقیف دو نفتکش که با پرچم جمهوری اسلامی ایران (ام‌تی هورس) و پاناما (ام‌تی فری) در آب‌های این کشور بودند، «تجارت غیرقانونی نفت» است. برخی منابع خبری از انتقال کشتی‌ به کشتی نفت بین این دو نفتکش با سیستم‌های ردیابی خاموش و هویت پنهان‌شده خبر دادند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته ادعا کرده بود که دلیل توقیف این نفتکش‌ها را نمی‌داند و ایران در انتظار دریافت اطلاعات بیشتر است. او همچنین ادعا کرد که بین توقیف این نفتکش‌ها و نفتکش توقیف شده کره جنوبی ارتباطی وجود ندارد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز روز گذشته در پاسخ به خبرنگاری که پرسید نفتکش حامل چقدر سوخت بوده، گفت: «سوخت نبود، نفت بود.»

سپاه پاسداران، نفتکش کره جنوبی را ماه گذشته به اتهام آلودگی زیست‌محیطی در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که بین دارایی‌هایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و توقیف این نتفکش ارتباط وجود دارد. مذاکره مقامات تهران و سئول در زمینه آزادی این نفتکش و دسترسی جمهوری اسلامی به اموال مسدود شده هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، در بیانیه‌ گارد ساحلی اندونزی درمورد توقیف نفتکش با پرچم ایران در آب‌های این کشور به یک روش شناخته شده برای دور زدن تحریم‌های نفتی اشاره شده است. در این بیانیه آمده که نفتکش‌ها ساعت ۵:۳۰ صبح یکشنبه به وقت محلی شناسایی شدند و این درحالی بود که با پنهان کردن پرچم‌ها و خاموش کردن سیستم‌های ردیابی سعی در مخفی کردن هویت خود داشتند.

این بیانیه می‌افزاید که نفتکش‌ها به پیام‌های رادیویی پاسخ ندادند.

این درحالی است که طبق قوانین سازمان بین‌المللی دریانوردی تمامی شناورها باید سیستم‌های ردیابی و موقعیت‌یاب خود را به‌منظور تامین امنیت و شفافیت روشن نگاه‌دارند. اما در تجارت‌های غیرقانونی، معمولا گزینه خاموش کردن این دستگاه‌ها و پنهان کردن هویت نفتکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر دو نفتکش با ظرفیت دو میلیون بشکه نفت آخرین بار اوایل ماه جاری میلادی در سنگاپور رویت شده بودند. مقامات تهران بارها به روشنی اعلام کرده‌اند که از هر روشی برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت استفاده می‌کنند.

اندونزی در این بیانیه تاکید می‌کند که شواهد انتقال نفت به وسیله این نفتکش‌ها موجود است و در اطراف یکی از تانکرها نشت نفت وجود داشته است. ۶۱ خدمه دو نفتکش، شامل ۳۶ ایرانی و ۲۵ شهروند چین نیز بازداشت شده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱