حکم دو سال زندان برای مهدی جهانگیری همکار قرارگاه «خاتم‌الانبیاء» سپاه پاسداران به اتهام «قاچاق حرفه‌ای ارز»

مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی به دو سال زندان محکوم شده است. اتهام او فساد اقتصادی و مالی از جمله قاچاق ارز است.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ از صدور حکم نهایی دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی جهانگیری خبر داد.

سخنگوی قوه قضاییه گفته است: «مهدی جهانگیری به جرم قاچاق حرفه‌ای ارز به میزان ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و ۱۰۸ دلار با ارزش ریالی ۲۶ میلیارد ریال و انتقال ارز به تحمل دو سال حبس و ضبط ارز قاچاق شده و جزای نقدی ۴ برابر بهای ریالی ارز ریالی ۲۶ میلیارد ریال محکوم شده است. همچنین به جرم تحصیل مال نامشروع به تحمل دو سال حبس و رد مال محکوم شده است. در رابطه با خودداری از اطلاعات واقعی به بورس به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. در این پرونده وی به دو مرتبه ۷۴ ضربه شلاق محکومیت شده بود که یک مورد به جزای نقدی تبدیل شده است و عملاً منتفی است.»

مهدی جهانگیری بانکدار و سهامدار عمده بانک گردشگری و برادر اسحاق جهانگیری معاون اول دولت حسن روحانی است.

مهدی جهانگیری بنیانگذار و مؤسس بانک گردشگری بود و شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به «سمگا» نیز که بخشی از حوزه تحت مدیریت جهانگیری است در تیرماه ۱۳۸۸ با سرمایه ۲۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. مهدی جهانگیری طی مدت کوتاهی از طریق شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی توانست شش شرکت اقماری بزرگ تأسیس کند.

مهدی جهانگیری مهرماه سال ۱۳۹۶ توسط سازمان اطلاعات سپاه کرمان بازداشت شد اما بعد از چهارماه و در دی‌ماه ۹۶ خبری درباره آزادی ناگهانی او منتشر شد.

سردار غلامعلی ابوحمزه فرمانده سپاه «ثارالله» کرمان گفته بود علت بازداشت مهدی جهانگیری «اخلال در مسائل مالی کشور، کسب درآمد نامشروع و خروج ارز از کشور» بوده است. برخی حتی تصمیم عجیب، توجیه‌ناپذیر و زیانبار قیمت‌گذاری ۴۲۰۰ تومانی برای دلار را اقدام برادران جهانگیری می‌دانند. قیمتی که ارز دولتی را به «ارز جهانگیری» معروف ساخت!

همزمان با اعلام خبر آزادی مهدی جهانگیری برخی خبرگزاری‌ها به نقل از منبعی آگاه اعلام کردند او برای رفتن به دفتر کارش و امضای اوراقی چون صورتجلسات و چک‌ها آزاد شده و پس از انجام امور به زندان باز می‌گردد!

با این همه برخی از دخالت قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس در پرونده او خبر داده و گفته‌اند که به دلیل دوستی خانوادگی جهانگیری و سلیمانی و همچنین تعلق هر دو نفر به مافیایی که به «حلقه کرمان» هستند او خواستار آزادی مهدی جهانگیری شده است.

قابل توجه اینکه مهدی جهانگیری در حالی در پرونده‌ای که از سوی سازمان اطلاعات سپاه کرمان پیگیری می‌شد، به اتهام فساد مالی بازداشت و روانه زندان شد و بعد فرمانده سپاه قدس برای آزادی او وساطت کرد که روابط نزدیک اقتصادی مهدی جهانگیری با قرارگاه «خاتم الانبیاء» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسیار قابل توجه است.

قرارگاه «خاتم الانبیاء» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی همین سه سالی که مهدی جهانگیری متهم به فساد کلان اقتصادی و بطور موقت تا زمان صدور حکم دادگاه آزاده بوده، سه قرارداد به ارزش ده‌ها میلیارد تومان با او امضا کرده است!

مهدی جهانگیری آبان‌ماه ۹۹ در مراسم امضای سومین قرارداد با «خاتم الانبیاء» در حالی که به فساد کلان اقتصادی متهم است گفت که «قرارگاه «خاتم الانبیاء» پیشینه همکاری تنگاتنگ با وی دارد و سال گذشته نیز پروژه «آهن اسفنجی بافت» در استان کرمان را انجام داده و هم‌اکنون نیز این همکاری در راه‌اندازی کارخانه‌هایی برای تولید «کنسانتره» سنگ آهن در شهرستان سیرجان در استان کرمان ادامه دارد.»

سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه «خاتم الانبیاء» سپاه پاسداران نیز طی سخنانی در این مراسم، ارزش ارزی توافقنامه اجرای هشت پروژه توسعه‌ی فولاد بناب را ۶۱۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: «طرح‌های فولاد بناب و شهریار با رویکرد داخلی‌سازی اجرا می‌شود.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱