تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی به دلیل مشکلات معیشتی

روز سه‌شنبه، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی، در چند شهر ایران دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند و خواهان افزایش حقوق خود تا سطح حقوق بازنشستگی خود کارمندان بازنشسته تأمین اجتماعی شدند.

در تهران این تجمع در برابر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در سایر شهرها نیز در مقابل اداره‌های کار برگزار شد. در این تجمعات بازنشستگان تأمین اجتماعی با قیاس میزان حقوق دریافتی خود که در حد سه میلیون تومان در ماه است با حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی که بیش از ۱۰ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند، نسبت به این فاصله و تبعیض اعتراض کردند و خواهان همسان‌سازی شدند.

معترضان معتقدند که باتوجه‌به افزایش شدید قیمت‌ها و گرانی نیازهای اولیه، حقوق بازنشستگی و مستمری آنان نیز می‌بایست افزایش یابد. در تبریز و برخی دیگر از شهرها، پلیس برای متفرق کردن معترضان اقدام کرد.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط هزینه کالاهای مصرفی طی یک سال گذشته، ۴۶.۲ درصد افزایش‌یافته است. حتی قیمت مواد غذایی نزدیک به ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

درحالی‌که دولت مدعی شده که وضع اقتصادی در حال بهترشدن است، اما بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفته است که خط فقر در جامعه برای خانوار ۴نفره حدود ۱۰ میلیون تومان است.

در همین رابطه، ابوطالب یحیایی مشاوره حقوقی تشکلات کارگری مازندران در گفتگو گو با ایلنا، اظهار داشت که فاصله حقوقی بین ۲ میلیون و پانصد هزار تومانی با ۲۵ میلیون تومانی فاصله بین درک مشکلات معیشتی کارگران نیست. این فاصله دریافتی حقوق به اندازه ای زیاد است که مسئولین اگر بخواهند هم توان درک مشکلات معیشتی و اقتصادی کارگران را لمس نخواهند کرد.

همزمان، عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس امروز در صداوسیما گفت که بدهی فدراسیون فوتبال ایران به مارک ویلموتس، سرمربی پیشین تیم ملی، با دستور معاون اول رئیس جمهور از پولهای که در اختیار «شستا» که متعلق به صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی قرار دارد، پرداخت شده است. به عبارت دیگر پول بازنشستگان، بابت بدهی پیشین فدراسیون فوتبال که در حدود دو میلیون یورو بوده، هزینه شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱