زندان اوین؛ گزارشی از آخرین وضعیت ناهید تقوی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه

ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین نگهداری می‌شود. خانواده خانم تقوی روز یکشنبه ۵ بهمن‌ماه ملاقاتی با وی داشته‌اند با این حال وکیل مدافع او تاکنون دسترسی به پرونده نداشته است. این شهروند ۶۶ ساله، چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته و از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برد.

خانواده خانم تقوی روز یکشنبه ۵ بهمن‌ماه ملاقاتی با وی داشته‌اند. به گفته مریم کلارن، دختر خانم تقوی، وکیل مدافع این شهروند دو تابعیتی تاکنون به پرونده وی دسترسی نداشته است.
خانم کلارن در خصوص وضعیت پرونده مادر خود به هرانا گفت: «حاجی مرادی، بازپرس پرونده مادرم، در مراجعه خانواده به آنان گفته است که تنها وکلایی از فهرست وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه به پرونده‌ها دسترسی دارند. بازپرس همچنین گفته است پرونده مادرم تا زمانی که او اتهامات خود را قبول نکند، به دادگاه ارجاع داده نخواهد شد.»
ناهید تقوی در تاریخ ۷ دیماه طی آخرین تماس تلفنی با خانواده خود از افزایش قند خون و دریافت داروی متفورمین که مختص دیابت نوع دوم است، خبر داده بود.

پیشتر مریم کلارن با انتشار بیانیه‌ای در خصوص وضعیت سلامت مادرش نوشته بود: «سلامتی مادرم به سرعت وخیم‌تر می‌شود. او در آخرین تماس خود با دایی من در ۲۷ام دسامبر، به او گفته است که از داروی متوفورمین که دارویی برای دیابت نوع دوم است، استفاده می‌کند. در ۳ سال گذشته مادرم با یک برنامه غذایی و ورزشی موثر که شامل دو یا سه ساعت پیاده‌روی در هوای تازه بود، به صورت موفق قند خونش را کنترل کرده بود. اکنون پس از ۷۳ روز حبس انفرادی در زندان اوین و استرس ۷۳ روز بازجویی،‌ دیابتش دوباره پس از ۳ سال بازگشته است.»

او در ادامه ضمن درخواست آزادی فوری مادرش افزوده است: «به گفته پزشکان اگر دیابت مادر ۶۶ ساله من کنترل نشود، منجر به آسیب کلیه، مشکلات عصبی، حمله قلبی و سکته مغزی خواهد شد.»

هرانا نخستین‌بار در تاریخ ۲۸ مهرماه طی گزارشی از بازداشت خانم تقوی در منزل خود در تهران توسط نیروهای امنیتی در جمعه شب مورخ ۲۵ مهرماه ۹۹ خبر داد و گفت که ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی او ازجمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، پاسپورت‌ها و کتاب‌های وی را ضبط کرده و با خود بردند.

پس از آنکه برادران خانم تقوی از بازداشت خواهرشان مطلع می‌شود به زندان اوین مراجعه کردند و داروهای فشار خون او را نیز همراه خود بردند. در آنجا به آنها گفتند که ناهید تقوی در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و دلیل بازداشت وی را نیز “مسائل امنیتی” عنوان کردند و گفتند او فعلا نمی‌تواند وکیل داشته باشد.»

تا زمان تنظیم این گزارش کماکان از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و نهاد بازداشت کننده این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

ناهید نقوی، شهروند ۶۶ ساله دو تابعیتی ایرانی-آلمانی و مهندس معمار بازنشسته است. خانم تقوی در سال ۱۳۸۲ همراه با خانواده خود از ایران به آلمان مهاجرت کرد و طی ۱۵ سال اخیر بین ایران و آلمان در رفت‌وآمد بوده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱