انفجار در کابل، صلح در قطر؛ ‌ژنرال پترائوس نسبت به شکست نظامیان افغانستان هشدار داد

کابل، پایتخت افغانستان، در روز آغازین هفته شاهد دو انفجار مین مغناطیسی بود. در همین روز شنبه ۱۱ بهمن/دلو (۳۰ ژانویه) یک پاسگاه پلیس در ننگرهار هدف حمله جنگجویان افراطی طالبان قرار گرفت.

به گزارش رسانه‌های افغانستان، انفجار دو مین مغناطیسی در ناحیه چهارم و پنجم شهر کابل، که در آن دو خودرو هدف مهاجمان بوده است، حداقل ۴ نفر زخمی شده‌اند.

انفجار اول در نزدیکی پل کمپنی که هدفش یک دستگاه خودروی پلیس بود تلفات جانی یا زخمی بر جای نگذاشت. انفجار دوم که چند نفر را زخمی کرد در شهرک سلیم کاروان روی داد.

گفتگوهای بین الافغانی در قطر؛ کابل: اولویت ما آتش‌بس است، طالبان: توافقی بر محور مذاکرات نکرده‌ایم
مسئولیت انفجارهای صبح شنبه در کابل را تا به این لحظه هیچ فرد یا گروهی بر عهده نگرفته است.

همزمان انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار که هدف آن یک پاسگاه پلیس افغانستان بود، باعث کشته شدن ۸ نفر از نیروهای امنیتی این کشور شد. برخی از خبرگزاری‌های افغانستان شمار قربانیان این حمله را ۱۴ نفر ذکر کرده‌اند.

اسلامگرایان افراطی طالبان با پذیرفتن مسئولیت این حمله انتحاری می‌گویند در این حمله تلفات سنگینی به نیروهای امنیتی افغانستان وارد کرده‌اند.

از سوی دیگر و همزمان با انفجارها در کابل و ننگرهار، وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرد که ۳۳ نفر از جنگجویان طالبان از جمله یک مسئول نظامی این گروه بدست نظامیان ارتش در ناوه هلمند و ۷ جنگجوی دیگر در ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار کشته شده‌اند.

به گفته وزرات دفاع افغانستان در این دو عملیات که با مشارکت نیروی هوایی و زمینی ارتش افغانستان صورت گرفت، چند دستگاه وسائل نقلیه و مهمات و تسلیحات گروه طالبان نیز از بین رفته است.

افزایش ترورهای هدفمند و حملات انتحاری و نیز انفجار خودروهای بمبگذاری شده در خاک افغانستان در حالی است که بدنبال توافق آمریکا با طالبان، مذاکرات صلح موسوم به بین‌الافغانی بین طالبان و دولت مرکزی افغانستان در دوحه قطر تا به امروز ره به جایی نبرده است.

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده پیشین آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان، در آخرین اظهارت خود و با اشاره به اوضاع و پیامدهای کاهش و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، نسبت به بدترین حالت که می‌تواند به شکست نظامیان افغانستان و سقوط برخی مناطق منجر شود، هشدار داد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون می‌گوید طالبان به تعهدات توافق‌نامه صلح خود با ایالات متحده عمل نمی‌کند. از سوی دیگر طالبان، صلح و آتش‌بس را منوط به خروج نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان کرده است.

در حال حاضر شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان تنها ۲۵۰۰ نفر است و آمریکا شرط خروج تمام نظامیان خود از افغانستان را منوط به اجرای تعهدات طالبان کرده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۱