شماری از مقامات و دیپلمات‌های پیشین آمریکا: محکومیت دیپلمات ایرانی در بلژیک، باید برای همه بیدارکننده باشد

شماری از مقامات دیپلماتیک و امنیت ملی سابق آمریکا در جریان یک جلسه مجازی با اشاره به محکومیت یک دیپلمات جمهوری اسلامی در بلژیک، به ابعاد این رویداد اشاره کرده و آن را لحظه‌ای بیدار کننده برای تمامی کشورهای جهان خواندند.

جلسه به صورت مجازی روز پنجشنبه ۱۶ بهمن و به میزبانی شورای ملی مقاومت ایران برگزار شد. فرزین هاشمی از بلژیک، که به عنوان شاهد در این دادگاه و در جریان جلسه صدور حکم حضور داشت، گفت: امروز روزی تاریخی است و دادگاه آنتورپ حکمی تاریخی صادر کرد. در دو سال و نیم گذشته رژیم ایران بسیار تلاش کرد و هر آن‌چه در دست داشت انجام داد تا جلوی این دادگاه را بگیرد. اول درخواست مصونیت کردند و وقتی رد شد، با استرداد او مخالفت کردند. فشار دیپلماتیکی بر دولت‌های اروپایی وارد کردند و وقتی جواب نداد، اسدی خودش تیم تحقیقاتی را تهدید کرد و گفت اگر او محکوم شود، حملات تروریستی علیه منافع بلژیک روی خواهد داد. همین تهدید او امروز در دادگاه هم از سوی قاضی مورد اشاره قرار گرفت.

تام ریج، وزیر امنیت میهن در جریان دولت جورج دبلیو بوش در جریان این جلسه و با اعلام این که باید از نظام قضایی و امنیتی بلژیک تقدیر و تشکر کرد گفت: آن‌ها در نظام عدالت و بر اساس شواهد عمل کردند و یادآوری به دیگر کشورهای جهان است که حالا بار دیگر تاکید می‌کند عواملی در نظام جمهوری اسلامی هستند که دست به تروریسم حکومتی می‌زنند. این اولین بار نیست و رژیم ایران در ۴۰ سال گذشته فعالیت‌های این چنینی زیادی انجام داده و بدون هیچ‌گونه مسئولیت پذیری و تنبیهی، به این اعمال ادامه داده‌ است.

رابرت توریسلی، نماینده دموکرات سابق نیوجرسی در سنای آمریکا در این جلسه گفت: در تاریخ جمهوری اسلامی امروز، ‌روزی بسیار مهم است. یک دولت مستقل و عضو سازمان ملل که روابط دیپلماتیک با بسیاری از کشورهای اروپایی دارد، یک دیپلمات را در خدمت خود داشته که به دسیسه برای انجام عمل تروریستی در قلب اروپا محکوم شده است. با استفاده از خدمات و ابزارهای دیپلماتیک، برای کشتن شماری از مردم برنامه ریختند. هر رهبر اروپایی باید یک تصمیم جدی از این به بعد در مورد پرسنل دیپلماتیک رژیم ایران در کشور خود بگیرد.

رابرت جوزف، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت جهانی گفت: باید در این روز تاریخی نگاه کنیم که شواهد دادگاه نشان می‌دهد این عملکرد به عنوان تروریسم حکومتی شناخته شد و نه از سوی یک عامل خودسر، این یک برنامه مشخص و برنامه‌ریزی شده بود که بمب آن در تهران طراحی و ساخته شده و با هواپیما و در پوشش ارتباط دیپلماتیک، به اروپا آمد. اسدی به عنوان یک دیپلمات خود را جا زده و تمامی فعالیت‌های اطلاعاتی را انجام می‌داد. این نخستین بار است که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی این گونه و در میانه یک عمل تبهکارانه، دستگیر و محکوم می‌شود.

لینکلن بلومفیلد از مرکز استینسون نیز در این جلسه گفت: جمهوری اسلامی ۳۵ سال است در تروریسم حکومتی دست دارد.

مارک گینزبرگ مشاور قبلی امور خاورمیانه در کاخ سفید گفت: این تصمیم دادگاه بلژیک باید لحظه‌ای بیدار کننده برای همه باشد. توافق هسته‌ای برجام در دولت اوباما چیزی مانند برگه خروج از زندان برای رژیم ایران بود. دادن پول، آزادسازی منابع و قهرمان‌سازی از جواد ظریف مطرح شد وامیدواری این بود که در ایران، میانه‌روها فعال شوند. ولی واقعیت این است که این توافق فقط به جمهوری اسلامی زمان و بودجه داد تا تحریم‌ها را بیشتر نقض کنند، برنامه اتمی را گسترش دهند و تروریسم بیشتری انجام دهند.

روز پنجشنبه ۱۶ بهمن، دادگاهی در بلژیک اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی، را به جرم توطئه برای بمب‌گذاری به ۲۰ سال زندان محکوم کرد. این نخستین بار است که یک دیپلمات رژیم ایران در رابطه با اتهامات مرتبط با تروریسم در اروپا در دادگاه محکوم می‌شود.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۵ فوریه۲۰۲۱