افزایش نگرانی پس از کشف مواد رادیواکتیو جدید در ایران

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده که بازرسان سازمان ملل شواهد جدیدی از وجود مواد رادیواکتیو در محل‌هایی به دست آورده‌اند که حکومت ایران آنها را پنهان کرده بوده و همین موضوع، سوالات بسیاری را در مورد هداف اصلی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است.

وال استریت ژورنال، به نقل از سه دیپلمات گزارش داده نمونه‌هایی که توسط نماینده‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد در هنگام بازرسی در پاییز امسال از دو سایت گرفته شده بود، حاوی آثاری از ماده رادیواکتیو هستند که نشان می‌دهد ایران تلاش‌هایی برای ساخت سلاح های هسته‌ای انجام داده است. این دیپلمات‌ها که نامشان برده نشده، گفته‌اند که از ماهیت دقیق مواد پیدا شده، اطلاعی ندارند.

سال گذشته، ایران به مدت هفت ماه، از بازرسی سایت‌های فعال توسط بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای جلوگیری کرد. جامعه جهانی خواستار نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی برای اطمینان یافتن از صلح‌امیز بودن آن است؛ تهران اتهام تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد می‌کند و می‌گوید تمام برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی اهدافی صلح‌امیز مثل تولید برق و ارایه خدمات درمانی دارد.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز به گزارش وال استریت ژورنال در مورد یافته‌های جدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنشی نشان نداده‌اند.

در واشنگتن نیز، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ ندادند.

چندی پیش، مجلس شورای اسلامی قانونی با نام «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تصویب کرد که بر اساس آن، دولت ملزم به غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی و توقف اجرای پروتکل الحاقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

سال گذشته نیز مقام‌های سازمان بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند که ایران با افزایش ذخایر آب سنگین خود، فراتر از ۱۳۰ تن تعیین شده در توافق برجام، محدودیت دیگری در برجام را نقض کرد.

ایران و شش قدرت جهانی ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بر سر محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران توافق کردند. آمریکا سه سال بعد، از آن توافق خارج شد و جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا خواستار گفت‌وگو درباره برجام و همچنین دیگر مسائل مورد اختلاف بین دو طرف شده است. با این حال ایران شرط گفتگوهای جدید و اجرای برجام را بازگشت آمریکا به توافق و لغو تحریم‌های اعمال شده در دوران ریاست جمهوری ترامپ اعلام کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۶ فوریه۲۰۲۱