هشدار شماری از نمایندگان آمریکا به بایدن: به برجام برنگرد

مایک گارسیا، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا، با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی خود،  از پیوستن به گرگ مورفی، نماینده کارولینای شمالی و ۵۰ نماینده جمهوری‌خواه دیگر مجلس نمایندگان آمریکا برای ارسال این نامه خبر داد.

وی نوشته است :   توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران از روز اول «یک شکست» بود.

گارسیا در ادامه افزوده است که  برجام مانع یک ایران هسته‌ای نشده و خروج از توافق اقدام درستی بوده است.

این نماینده جمهوری‌خواه در ادامه نوشته است:  «کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، منجر به تغییر توازن قوا در خاورمیانه شده و ما از آن زمان شاهد برقراری روابط مستحکم‌تر کشورهای بیشتری با اسرائیل هستیم».

او همچنین به عنوان یک ملوان پیشین نیروی دریایی آمریکا که در ماموریت‌های جنگی خاورمیانه حضور داشته، تاکید کرد به چشم خود دیده که تداوم تقویت روابط با اسرائیل چه اهمیتی برای آمریکا دارد.

در نامه این اعضا با تاکید بر این که خاورمیانه در یک دهه‌ گذشته با چالش‌های تازه‌ای روبرو شده و نیاز به استراتژی جدیدی از سوی آمریکا نسبت به زمان امضای برجام است، آمده که او باید استراتژی کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی را ادامه دهد.

۵۲ تن از اعضا نمایندگان مجلس آمریکا  در این نامه نوشتند دولت باراک اوباما با اجابت درخواست‌های ایران در منطقه بی‌ثباتی به وجود آورد و برجام میلیاردها دلار پول در اختیار رژیم ایران قرار داد که از آن برای حمایت از تروریسم در منطقه استفاده شد.

امضاکنندگان این نامه در ادامه نوشته اند کنار آمدن با دولت ایران، امنیت آمریکایی‌ها و نزدیک‌ترین متحد این کشور، اسرائیل، را تهدید می‌کند.

آنها افزودند آمریکا نمی‌تواند به ایران میلیاردها دلار پول بدهد تا از تروریسم برای بی‌ثباتی در منطقه حمایت کند، برنامه موشک‌های بالستیک‌اش را توسعه دهد، نقض حقوق بشر شدید علیه مردم خودش انجام دهد، در حالی که همچنان مسیری در پیش رو دارد تا در چندین سال بتوانند سلاح هسته‌ای تولید کند.

درخواست این نمایندگان برای عدم بازگشت آمریکا به برجام در حالی است که پیشتر بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها با ارائه چند توصیه به رئیس جمهوری آمریکا از او خواست که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران را به شیوه موثرتری ادامه دهد.

یادآور می شود که هفته گذشته نیز در داخل ایران، نزدیک به ۴۰ کنشگر سیاسی و مدنی در نامه‌ای سرگشاده به بایدن از او خواستند «فشار‌های حداکثری سیاسی، دیپلماتیک و مالی بر رژیم» جمهوری اسلامی را ادامه دهد.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۷ فوریه۲۰۲۱