بایدن: آمریکا تحریم‌ها را لغو نمی‌کند تا رژیم ایران به میز مذاکره برگردد

رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه ۱۹ بهمن گفت ایالات متحده تحریم‌ها علیه ایران را لغو نمی‌کند تا این کشور به میز مذاکره برای احیای برجام برگردد.

جو بایدن در پاسخ به این سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس که پرسید آیا تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند تا این کشور به میز مذاکره بازگردد، با صراحت گفت: نه.

خبرنگار سپس پرسید آیا اول ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، که بایدن با اشاره سر تایید کرد.

دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۹۷ از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند.

ایران یکسال بعد به صورت تدریجی از تعهدات خود در چارچوب برجام عدول کرد و در یکسال گذشته تاکید کرده که آمریکا و اتحادیه اروپا باید به تعهدات‌شان در زمینه بهره‌مند شدن تهران از منافع برجام عمل کنند و بعد به تعهدات خود بازخواهد گشت.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه بار دیگر بر این موضع تاکید کرد و گفت که در صورت لغو تحریم‌ها توسط آمریکا، ایران اقدام به «راستی‌آزمایی» می‌کند تا «ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم».

او گفت این موضوع «سیاست قطعی» جمهوری اسلامی است و «هیچ‌کس از آن عدول نخواهد کرد».

محمدجواد ظریف نیز روز یکشنبه در این زمینه گفت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از برجام خارج شد و جو بایدن باید به توافقی که قبلا انجام شده، باز گردد و دولت ایالات متحده تضمین دهد اقداماتی که در دولت قبلی اتفاق افتاد، تکرار نخواهد شد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تهدید کرد سوم اسفند ضرب‌الاجل ایران برای پایبندی به پروتکل الحاقی در توافق هسته‌ای است.

دولت پیشین آمریکا خواستار توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح برجام، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بر بگیرد.‎

تنش بین ایران و آمریکا از آن زمان بالا گرفته و تهران هرگونه مذاکره با واشینگتن برای بسط دایره برجام به دیگر اقدامات خود را رد کرده است.‎‎

جو بایدن در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود که خواستار بازگشت آمریکا به برجام است ولی مذاکرات با ایران در این زمینه «دشوار» است و تهران باید به تعهداتش پایبند باشد.

موضوع عدول ایران از تعهدات هسته‌ایش در هفته‌های اخیر پس از آن‌که مجلس شورای اسلامی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را به تصویب رساند، حساس‌تر شده است.‎‎

مجلس ایران در این مصوبه که روز ۱۱ آذر تصویب کرد، دولت را ملزم کرده است که سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند و اگر تا سوم اسفند سال جاری، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از ایران اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.‎

پیش از این، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با هشدار درباره اجرای کامل این قانون توسط دولت ایران، خواستار افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای نجات برجام شده بود.

حکومت ایران روز ۱۵ دی‌ماه به طور رسمی اعلام کرد که سطح غنی‌سازی را به بالای ۲۰ درصد ارتقاء می‌دهد.

بر اساس برجام، ایران مجاز است اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد را تا سقف ۲۰۲ کیلوگرم در اختیار داشته باشد.
اما گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که تهران سطح غنی‌سازی را به ۴.۵ درصد رسانده و حجم اورانیوم غنی‌سازی شده ایران هم به ۱۰ برابر حد مجاز رسیده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ فوریه۲۰۲۱