تجمع مالباختگان با شعار «مرگ بر این دولت مردم‌فریب»

با ادامه روند ریزشی بازار سرمایه در ایران، مالباختگان بورس روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بازار بورس با وجود آغاز به کار محمد علی دهقان دهنوی رئیس جدید بازار سرمایه در ایران همچنان متشنج است و ریزش شاخص بورس ادامه دارد.

در هفته‌ای که گذشت بازار بورس روندی نزولی را پشت سر گذاشت و خروج پول حقیقی از بازار بورس افزایش یافت.

شاخص کل در آخرین روز هفته به رقم یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۳۴ هزار و ۶۴۸ واحد پایین‌تر ایستاد.

در پایان هفته اخیر شاخص کل ۳۴ هزار و ۶۴۸ واحد پایین‌تر از هفته قبل بود و شاخص کل هم وزن هزار و ۴۶۱ واحد نزول کرد.

وبسایت اقتصاد نیوز گزارش داده که در مجموع کل هفته، دو هزار و ۴۲۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی ۴۸۵ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد ۶ درصدی داشته است.

مالباختگان بورس که در روزهای گذشته تجمعات اعتراضی در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار کرده بودند روز پنجشنبه

در این تجمع که تعداد شرکت‌کنندگان در آن صدها نفر گزارش شده شعارهایی از جمله «مرگ بر این دولت مردم‌فریب» و «مرگ بر روحانی» سر دادند.

معترضان همچنین با امضای شکایاتی خواستار بررسی وضعیت بازار بورس توسط قوه قضاییه شدند.

مالباختگان معترض دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت را عامل اصلی ریزش بازار بورس ارزیابی می‌کنند. برخی کارشناسان بورسی نیز جمع کردن سرمایه مردم توسط حقوقی‌ها و شرکت‌های دولتی را در این بازار تأیید و روند بازار را طبیعی ارزیابی نمی‎‌کنند.

بازار بورس طی یکسال گذشته به یکی از مهمترین کانال‌های جبران کسری بودجه دولت روحانی تبدیل شده و در حالیکه حسن روحانی امرداد امسال با وعده‌های پوچ گفته بود «مردم همه چیز را به بورس بسپارند» حالا فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد شش ماه بعد زا آن سخنان روحانی می‌گوید هیچ تضمینی برای بازار بورس وجود ندارد: «تضمین با ذات بورس همخوانی ندارد، سهامدار اولین پیامی که در بورس می‌گیرد، این است که بورس بر مبنای بازار عمل می‌کند.»

علی بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا قوه قضائیه نیز از پیگیری مشکلات ایجاد شده در بازار بورس توسط این مرکز خبر داده است: «علاوه بر پیشگیری از تضییع حقوق عامه در بورس، در زمینه استیفای حقوق متضرران بازار سرمایه نیز مرکز وکلا با پشتوانه چند ده هزار نفری از جامعه حقوقی متخصص، این آمادگی را دارد تا با تجمیع دعاوی مالباختگان بورسی، این دعاوی از طریق مجاری قانونی پیگیری کند.»

به گفته علی بهادری جهرمی «پیگیری یک‌جا و تجمیع‌شده دعاوی هم سرعت رسیدگی را بالا می‌برد و هم باعث می‌شود نهاد رسیدگی‌کننده با حساسیت بیشتری موضوع را پیگیری کند. نظیر این اتفاق در قضیه کلاهبرداری سایت‌های شرط‌بندی و قمار هم رخ داد که با استقبال چشمگیری از سوی مالباختگان این سایت‌ها مواجه شد.»

رئیس مرکز وکلا قوه قضائیه افزوده که «متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه «مردم نما» موضوعات مبتلابه را به‌منظور حمایت حقوقی درخواست کنند و در صورت رسیدن به نصاب لازم موضوع از سوی وکلای متخصص مرکز در همان حوزه پیگیری خواهد شد،این نکته را هم باید همین‌جا اضافه کنم که در راستای استیفای حقوق مالباختگان بورسی می‌تواند در آینده کمک‌کار باشد.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۰ فوریه۲۰۲۱