پریسا رفیعی به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد

«پریسا رفیعی» فعال صنفی دانشگاه تهران و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در پرونده‌ای که در دوران حبس برای وی گشوده شده است، به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد. او پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از اتهام مطروحه در این پرونده تبرئه شده بود.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی «احمد زرگر»، طی حکمی پریسا رفیعی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم کرده است. این حکم به «مصطفی نیلی» وکیل مدافع این زندانی سیاسی ابلاغ‌شده است.

مصطفی نیلی با انتشار یک رشته توییت در حساب توییتر خود با اعلام خبر محکومیت پریسا رفیعی نوشته است: «در پی اعتراض سرپرست دادسرای ناحیه ۳۳ (اوین) به روی برائت صادره از شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای پریسا رفیعی، شعبه ۳۶ تجدیدنظر مستقر در دادگاه انقلاب رأی را نقض و پریسا رفیعی را به ۱۵ ماه حبس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم کرد.»

دادگاه تجدیدنظر با استناد به ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی اقدام به صدور حکم برای پریسا رفیعی کرده است. بر اساس این ماده‌قانونی، در صورت تکرار جرم انتسابی از سوی متهم، قاضی اجازه خواهد داشت حکمی بیش از حداکثر مجازات تعیین‌شده در قانون برای وی صادر کند. بااین‌وجود مصطفی نیلی، وکیل مدافع پریسا رفیعی، در رشته خود نوشته است: «شعبه ۳۶ در حالی به استناد ماده ۱۳۷ حکم را تشدید کرده که زمان انتشار این نامه قبل از قطعی شدن رأی قبلی پریسا رفیعی بوده است.»

پریسا رفیعی در تاریخ ششم اسفند ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۲۱ روز با قرار وثیقه به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. این فعال دانشجویی دانشگاه تهران مدتی بعد توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «محمد مقیسه» به اتهام‌های اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی مجموعاً به هفت سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوع‌الخروجی و محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم شد.

حکم بدوی صادرشده در آبان ۹۸ عیناً به تأیید دادگاه تجدیدنظر رسید اما آذرماه همان سال در پی عفو موردی، به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

پریسا رفیعی نهایتاً در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۹۹ در پی احضار به واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت خود به بندزنان زندان اوین منتقل شد.

این فعال صنفی آذربایجانی اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ با انتشار نامه‌ای سرگشاده در خصوص شرایط بازداشتگاه «یک‌الف» که وی سال ۱۳۹۶ به مدت ۲۱ روز در سلول انفرادی این بازداشتگاه به سر برده بود، پرداخت.

فشار مضاعف بر فعالین مدنی زن با اهرم‌هایی چون تست بکارت و همچنین رفتار بازجویان این بازداشتگاه و تهدید به کشیدن ناخن و اعدام، از جمله شرایطی است که این فعال صنفی دانشجویی در نامه خود شرح داده است. نامه‌ای که موجب تشکیل پرونده‌ای جدید علیه این دانشجو همزمان با دوران تحمل حبس وی در زندان اوین شد. و نهایتا امروز دادگاه تجدیدنظر به دلیل نوشتن این نامه و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» پریسا رفیعی را به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۱۰ فوریه۲۰۲۱