روسیه تولید اورانیوم فلزی توسط حکومت ایران را غیرمسئولانه خواند

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، در واکنش به تولید اورانیوم فلزی از سوی تهران، حکومت اسلامی ایران را به خویشتنداری فراخواند و تصمیم تهران را مسئولانه ندانست.

معاون وزیر امور خارجۀ روسیه خطاب به حکومت تهران گفت : “اگر چه منطق و دلایل ایران از این کار قابل فهم است، اما ضروری است که از خود خویشتنداری نشان داد و رویکردی مسئولانه در پیش گرفت.” معاون وزیر امور خارجۀ روسیه در ادامه اقدام تهران را دلگرم کننده نخواند. او گفت : “این تصمیم نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد وضعیت موجود را بپذیرد.” سرگئی ریابکوف توضیحی دربارۀ منظورش از “وضعیت موجود” نداد.

دیروز چهارشنبه دهم ژانویه، آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد که دولت ایران تولید اورانیوم فلزی را برای تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی خود آغاز کرده است. اما، برجام که به امضای ایران و پنج قدرت جهانی رسیده تهران را به مدت پانزده سال از تولید یا برخورداری از فلزاتی از جنس پلوتونیوم یا اورانیوم و یا آلیاژهای آنها منع کرده است.

گر چه مقامات تهران گفته اند که هدف از اقدام شان تولید سوخت برای یک رآکتور تحقیقاتی است، اما، از اورانیوم فلزی برای تولید بمب اتمی نیز استفاده می شود.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعضای این نهاد را از تصمیم جدید تهران مطلع کرده است که در واقع گام تازه ای در جهت تضعیف برجام تلقی می شود. ساعاتی پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ حکومت تهران، هشدار داده بود که اگر آمریکا تحریم هایش را علیه ایران لغو نکند، تهران چاره ای جز توسعۀ برنامۀ اتمی و کاهش بازرسی از تأسیسات خود را ندارد.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۲ فوریه۲۰۲۱