فیلم «قصیده گاو سفید» روایت اعدام و قصاص افراد بیگناه در ایران، در بخش رقابتی جشنواره برلین

هفتاد و یکمین جشنواره جهانی فیلم برلین موسوم به «برلیناله»، اسامی فیلم‌های حاضر در بخش اصلی یا رقابتی خود را اعلام کرد. به گزارش تارنمای هنری «ورایتی»، در جشنواره امسال، پانزده فیلم از کشورهای مختلف جهان برای دریافت جایزه اصلی یا خرس طلایی رقابت می‌کنند.

در این فهرست، اسامی پنج کارگردان زن دیده می‌شود (برخی بصورت مشترک) که نسبت به دوره گذشته کمتر است. در هفتادمین جشنواره برلین، ۱۸ فیلم در بخش رقابتی شرکت داشتند و شش کارگردان زن بودند.

از جمله آثار مهمی که امسال در بخش رقابتی جشنواره برلین اکران می‌شود، می‌توان به «همسایه بغل‌دستی» ساخته دانیل برول از آلمان، «بدشانسی» به کارگردانی رادو جو از رومانی، «مامان کوچولو» اثر سلین سیاما از فرانسه، و «پیش‌درآمد» ساخته هونگ سانگ‌سو از کره‌جنوبی اشاره کرد.

اما «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم نیز یکی از فیلم‌های حاضر در این بخش است؛ محصول مشترک ایران و فرانسه است که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر اکران شد.

محور اصلی این فیلم داستانی، اعدام و قصاص افراد بیگناه در ایران، مشکلات دستگاه قضایی، و نواقص قانونی در این کشور است.

شخصیت اصلی زنی است که همسرش را اعدام می‌کنند، ولی پس از یک‌ سال مشخص می‌شود که او بیگناه بوده است؛ زن از قاضی شکایت می‌کند و درگیر ماجراهای مختلفی می‌شود.

فیلم رویکردی انتقادی به دستگاه قضایی ایران دارد، و به عقیده منتقدین هنری، علی‌رغم رعایت ممیزی‌های موجود، قطعا بدون سانسور برخی صحنه‌ها، در ایران پروانه اکران نخواهد گرفت.

مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، پوریا رحیمی‌سام، و آوین پوررئوفی بازیگران اصلی قصیده گاو‌ سفید هستند.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم برلین امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، به دو بخش تقسیم شده است : بخش نخست رویدادی اینترنتی این که از اول تا پنجم مارس برگزار خواهد شد، و سپس یک برنامه «ویژه تابستان» بین نهم تا بیستم ژوئن برگزار خواهد شد.

محمد رسول‌اف کارگردان مطرح ایرانی، امسال یکی از اعضای کمیته شش نفره هیأت داوران جشنواره برلین است.

او سال گذشته با فیلم «شیطان وجود ندارد»، برنده خرس طلایی جشنواره شد.

این در حالیست که مقامات جمهوری اسلامی به محمد رسول‌اف اجازه سفر به آلمان ندادند، و او را ممنوع الخروج کردند.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۱۲ فوریه۲۰۲۱