عفو بین‌الملل خواستار توقف حکم اعدام چهار زندانی شکنجه‌شده اهوازی شد

عفو بین‌الملل با ارسال نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواستار لغو حکم اعدام چهار زندانی اهوازی شکنجه‌شده عرب به نام‌های علی خسرجی، حسین سیلاوی، جاسم حیدری و ناصر خفاجیان شده است.

سه زندانی اهوازی از اقلیت عرب، به نام‌های علی خسرجی، حسین سیلاوی و جاسم حیدری با دوختن لب‌های خود در زندان شیبان اهواز در اعتراض به شرایط حاکم بر زندان از چهارم بهمن‌ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند. هر سه به اعدام محکوم شده‌اند.

از محل نگهداری چهارمین زندانی، ناصر خفاجیان، اطلاعی در دست نیست و خطر اعدام نیز او را تهدید می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ضمن شرح وضعیت این زندانیان، خواستار توقف حکم اعدام آنها شده است.

در این نامه آمده که این زندانیان حق ملاقات با اعضای خانواده خود را ندارند.

این نامه می‌افزاید که سه زندانی نامبرده محروم از داشتن وکیل مدافع در یک دادگاه منصفانه بوده‌اند.

ناصر خفاجیان نیز در فروردین ۹۹ بازداشت و ناپدید شده است و خطر شکنجه و اعدام مخفیانه او وجود دارد.

زندانی دیگر اهوازی علی مطیری، بوکسور ایرانی است که با سه زندانی نامبرده در اعتصاب غذا شرکت داشته و در نهم بهمن‌ماه اعدام شده است.

این ورزشکار در اردیبهشت ۹۷ از سوی شعبه یک دادگاه کیفری اهواز به اتهام “محاربه، افساد فی‌الارض و قتل دو عضو سازمان بسیج این شهر” به اعدام محکوم شده بود.

این نامه می‌افزاید که علی خسرجی و حسین سیلاوی در معرض خطر اعدام زودهنگام قرار دارند. این دو متهم در ۲۶ اردیبهشت ۹۶ از سوی نیروهای امنیتی به اتهام مشارکت در حمله به پاسگاه حمید در ۴۰ کیلومتری اهواز و کلانتری ۲۳ کوی مجاهد شهر اهواز، بازداشت شدند.

حکم اعدام این دو شهروند به تأیید دیوان عالی کشور نیز رسیده است.

دیگر زندانی سیاسی اهوازی، جاسم حیدری، نیز پیشتر به اتهام “بغی و همکاری با یکی از گروه‌های اپوزیسیون” به اعدام محکوم شد و این حکم در آبان‌ماه ۹۹ از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در نامه خود خطاب به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ضمن اشاره به اینکه پرونده این محکومان به پایان نرسیده، صدور حکم اعدام این افراد را غیرقابل قبول خوانده است.

عفو بین‌الملل در نامه خود اقدامات قضایی و امنیتی مسئولان حکومت ایران در گرفتن اعترافات اجباری از زندانیان سیاسی تحت شکنجه را محکوم کرده است. این سازمان خواستار آزادی فوری بی‌قید و شرط محمدعلی عمور، جابر البوشوکه و مختار البوشوکه شده است.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۳ فوریه۲۰۲۱