۱۲.۵ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات «موز» پدر داماد حسن روحانی!

آمار ارزهای دولتی ارائه شده به واردکنندگان موز نشان می‌دهد محمد حسین بهشتی ۱۲.۵ میلیون یورو ارز برای واردات موز دریافت کرده است!

محمدحسین بهشتی پدر داماد حسن روحانی و از جمله واردکنندگان انحصاری موز به ایران طی سه سال گذشته در مجموع ۱۲.۵ میلیون یورو ارز برای واردات دریافت کرده است. این درحالیست که موز از جمله میوه‌هایی به شمار می‌رود که به شدت گران و برای بسیاری از اقشار جامعه به یک کالای لوکس تبدیل شده است.

وبسایت نود اقتصادی با انتشار آمار ارز دریافتی از سوی محمد حسین بهشتی برای واردات موز نشان داده که او طی سه سال گذشته ۱۵ نوبت «ارز نیمایی» به صورت لیر ترکیه و یورو برای واردات موز دریافت کرده است.

پایین‌ترین رقم ارز دریافتی از سوی محمدحسین بهشتی ۲۰۹ هزار و ۴۸ یورو و بیشترین رقم دریافتی از سوی وی ۳۸۶ هزار و ۳۱ یورو بوده است.

در هفته‌های گذشته قیمت هر کیلو موز در ایران با افزیش بیش از دو برابری تا ۵۰هزار تومان افزایش یافت. مسئولان دولتی در حالی هیچ توضیحی درباره علت افزایش قیمت موز نمی‌داده‌اند که بر اساس آمارهای گمرک ایران هر کیلو موز با قیمت کمتر ۷۰ سنت وارد ایران می‌شود.

طبق این آمارها در ۹ ماهه امسال نزدیک به ۳۰۹ هزار تن موز به ارزش ۲۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان نسبت به مدت مشابه ۹ماهه سال‌های ۹۸ و ۹۷ به لحاظ وزنی تغییری نداشته است. با در نظر گرفتن متوسط نرخ دلار در بازار، قیمت هر کیلو موز وارداتی نزدیک به ۱۶ هزار تومان برای واردکننده تمام می‌شود که در نهایت باید بین هر کیلو حدود ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی برسد!

محمدحسین بهشتی، پدر داماد حسن روحانی، یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان موز به ایران است و در هفته‌های گذشته با توجه به افزایش قیمت موز در کشور، نام او در کنار این پرسش که سود افزایش قیمت موز وارداتی به جیب چه کسانی می‌رود، مطرح شد.

محمد حسین بهشتی ۱۹ بهمن در گفتگو با روزنامه «آفتاب یزد» از اینکه او را «سلطان موز» می‌خوانند انتقاد کرد و گفت در هفته فقط ۵ تریلی واردات موز دارد!

محمدحسین بهشتی در توجیه اینکه از سوی پدرزن پسرش یعنی حسن روحانی دارای رانت نیست گفته است: «پسر من داماد آقای روحانی است و سابقه دوستی و رفاقت من و آقای روحانی نیز بسیار قدیمی است، بنده با رئیس‌ جمهوری از سال ۱۳۵۸ دوست هستیم. فرزندان ما نیز در سال ۱۳۷۰ ازدواج کردند. اما اگر بنا بود سوء استفاده از این موقعیت شده باشد باید در آن سال‌ها رخ داده بود؛ کما اینکه هر ۴ فرزند من پزشک هستند و با وجود این نسبت فامیلی، هیچگاه تمایلی به حضور در یک ارگان دولتی یا استفاده از امتیازی خارج از آنچه در توان ذاتی خانوادگی ما از پیش از انقلاب وجود داشته، نداشته‌ایم.»

در روزهای گذشته افزایش قیمت موز سبب واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی شده و آنها با مقایسه قیمت موز و یارانه نقدی ماهانه، می‌گویند دولت به اندازه پول سه‌تا موز متوسط به مردم یارانه نقدی می‌دهد. یارانه نقدی ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰  و قیمت هر کیلو موز ۵۰ هزار تومان است!

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۵ فوریه۲۰۲۱