تجمع دوباره بازنشستگان در بیش از ۲۰ شهر ایران: «دربه‌دری کافیه، سفره ما خالیه!»

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی بار دیگر تجمع سراسری خود را در بیش از ۲۰ شهر ایران برگزار کردند.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی روز یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ برای ششمین بار در سه ماه گذشته یک تجمع سراسری در استان‌های مختلف برگزار کردند.

هزاران بازنشسته و مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی به عدم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این سازمان و رقم ناچیز حقوق اعتراض دارند.

تجمعات پیوسته بازنشستگان از ابتدای سال ۹۹ آغاز شد اما در ماه‌های گذشته فواصل تجمعات کمتر شده است.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی بطور معمول بین یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان تا دو و نیم میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. این درحالیست که رقم خط فقر در ایران برای یک خانواده ۴ نفره در پاییز امسال ۱۰ میلیون تومان اعلام شد.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران می‌گویند فرزندان آنها بزرگ هستند و به همان نسبت هزینه‌های آنها از جمله برای تأمین شهریه دانشگاه و ازدواج فرزندانشان افزایش یافته است.

آنها همچنین می‌گویند معمولاً به دلیل داشتن داماد، عروس و نوه رفت و آمد خانوادگی آنها زیاد و هزینه‌هایشان به همین نسبت بیشتر است و این حقوق‌های ناچیز کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد کم نیستند بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی که از هزینه درمان و دارو خود می‌زنند تا بتوانند هزینه خورد و خوراک حداقل و ضروری خویش را تأمین کنند.

اینهمه در حالیست که سازمان تأمین اجتماعی منابع مالی کافی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ندارد و دولت نیز بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به این سازمان بدهکار است. فعالان بازنشستگان می‌گویند اگر دولت این بدهی را به تأمین اجتماعی پرداخت کند، بخشی از منابع برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین خواهد شد.

در مقابل، به نظر می‌رسد پرداخت بدهی سازمان تأمین اجتماعی از آخرین نگرانی‌های دولت باشد! دولت طی سال‌های گذشته فقط شرکت‌های زیان‌ده خود را بجای بدهی با سازمان تأمین اجتماعی تهاتر کرده که همین کار و خود این شرکت‌ها به قوزبالاقوز و معضلی تازه برای این سازمان تبدیل شده‌اند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۵ فوریه۲۰۲۱