«بازداشت سه عامل حکومت ایران» در ارتباط با طرح حمله به سفارت امارات در اتیوپی

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد طراح طرح ناکام حمله به سفارتخانه امارات متحده در پایتخت اتیوپی، «حکومت ایران بوده است» و «سه عامل حکومت ایران» نیز در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

حدود دو هفته پیش از این، روز پانزدهم بهمن، رسانه‌های دولتی اتیوپی خبر دادند که مقامات این کشور ۱۵ نفر را به اتهام طرح‌ریزی برای حمله به سفارت امارات متحده عربی در آدیس آبابا دستگیر کرده‌اند و یک انبار اسلحه و مواد منفجره نیز از آنها کشف شده است.

سازمان اطلاعات و امنیت ملی اتیوپی گفت که این افراد «برای خارجی‌ها کار می‌کردند» اما از کشور خاصی نام نبرد.

روز ۱۴ بهمن نیز رسانه‌های اسرائیل بدون اشاره به کشور اتیوپی، خبر دادند که «توطئه جدید» ایران برای حمله به اماکن دیپلماتیک اسرائيلی، آمریکایی و اماراتی در شرق آفریقا، ماه گذشته کشف و خنثی شده است.

اکنون بنابر گزارش روز دوشنبه ۲۷ بهمنِ روزنامه نیویورک‌تایمز، مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند وزارت اطلاعات ایران برای انجام این عملیات، «سلول خفته‌ای» را در آدیس آبابا را فعال کرده است.

به گفته این مقام‌ها که نامشان ذکر نشده، وزارت اطلاعات ایران به این سلول، دستور جمع‌آوری اطلاعات در مورد سفارتخانه‌های ایالات متحده و اسرائیل را هم داده بود و «عملیات اتیوپی» بخشی از تلاش گسترده‌تر جمهوری اسلامی است برای یافتن «اهداف نرم در کشورهای آفریقایی».

این مقامات گفته‌اند که هدف ایران از این «عملیات» به احتمال زیاد انتقام‌گیری از کشته شدن مرگ محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران است.

محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، روز هفتم آذر در آبسرد دماوند کشته شد و مقام‌های ایران اسرائیل را عامل سوءقصد به او می‌دانند.

قاسم سلیمانی نیز ۱۳ دی ماه با حمله پهپادهای آمریکایی به دستور دونالد ترامپ کشته شد. مقامات آمریکا می‌گویند که دست او به خون آمریکایی‌ها آلوده بود و طرح‌هایی برای حمله به سفارتخانه‌های این کشور در نقاط مختلف داشت.

به نوشته نیویورک‌تایمز،دریادار هیدی کی. برگ، مدیر اطلاعات فرماندهی پنتاگون در آفریقا، با انتشار بیانیه‌ای خبر داده است که ایران «پشت اقدامات ۱۵ نفر دستگیرشده در اتیوپی است» و نفر شانزدهمی هم که در سوئد دستگیر شده و «احمد اسماعیل» نام دارد «طراح این توطئه» بوده است.

مقام‌های اتیوپی خبر داده‌اند که احمد اسماعیل، سرکرده این تیم دستگیرشده، «با همکاری دوستانه سرویس‌های اطلاعاتی آفریقایی، آسیایی و اروپایی» در سوئد بازداشت شده است.

پلیس اتیوپی هنوز به‌طور رسمی اتهامات ۱۵ مظنون یادشده را اعلام نکرده است و مقامات اسرائیلی می‌گویند که ممکن است تنها سه نفر از آنها «عاملان واقعی ایران» باشند و بقیه به همراه آنها در تور پلیس اتیوپی گرفتار شده باشند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، ایران این اتهامات را رد کرده است و سخنگوی سفارت ایران در آدیس آبابا در این زمینه گفته است که «اینها ادعاهای بی‌اساسی است که فقط به تحریک رسانه‌های بدخواه رژیم صهیونیستی منتشر شده و نه اتیوپی و نه امارات در مورد دست داشتن ایران در این مسائل چیزی نگفته‌اند.»

به نوشته نیویورک‌تایمز هنوز موارد زیادی دربارهٔ دستگیری‌های اتیوپی و ادعای مربوط به نقش ایران مبهم است و پلیس اتیوپی هنوز از کشور خاصی در این رابطه نام نبرده است.

یک سخنگوی حکومت امارات متحده عربی هم به درخواست این روزنامه برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداده است.

امارات متحده عربی و اسرائیل اخیراً با میانجی‌گری ایالات متحده اقدام به عادی‌سازی مناسبات خود کرده‌اند و در واکنش به آن، حسن روحانی، رئيس ‌جمهور ایران، این اقدام امارات را «خیانت» دانسته به امارات هشدار داد که اگر «پای اسرائیل را به منطقه باز کنند»، «به شکل دیگری برخورد می‌شود».

همزمان، سپاه پاسداران نیز با صدور بیانیه‌ای نوشت که این اقدام امارات «آینده‌ای خطرناک» را برای رهبران امارات رقم خواهد زد.

در سال‌ها و ماه‌های اخیر، خبرهایی از مظنون بودن مقامات امنیتی کشورهایی چون گرجستان، تایلند، هند و بلژیک نسبت به دست داشتن مأموران ایرانی در طرح‌های حمله و بمب‌گذاری منتشر شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ فوریه۲۰۲۱