درخواست فروغ عباسی، اسکی‌باز ایرانی، برای دفاع از حقوق زنان در ایران

فروغ عباسی، اسکی‌باز ایرانی، روز پنجشنبه ۲۰ اسفند با شرکت در رقابت‌های جهانی در رشته اسکی مارپیچ کوچک (اسلا لوم) به هدف خود رسید. موضوع، قهرمانی یا کسب مدال نبود. او ۲۵ ثانيه دیرتر از میکائلا شیفرین، اسکی‌باز آمریکایی و نفر اول این رقابت‌ها از خط پایان مسابقه عبور کرد.

فروغ عباسی، ۲۷ ساله، در سخنانی پراحساس با اشاره به ممنوع الخروج شدن مربی‌اش، از حقوق زنان در ایران دفاع کرد.

سمیرا زرگری، مربی خانم عباسی، به دلیل عدم موافقت همسرش نتوانست از ایران خارج شود و در این مسابقات حضور يابد. طبق قوانین جمهوری اسلامی، مردان می‌توانند از سفر همسر خود به کشورهای خارجی جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فروغ عباسی در بخشی از سخنانش گفت: «این اولین بار نیست. در گذشته نیز این مشکل را داشته‌ایم. ولی امیدوارم که همه زنان با کمک هم در ایران بتوانیم این وضعیت را تغییر دهیم. مطمئنم که همه زنان قوی می‌توانند این قوانین را تغییر دهند و او (سمیرا) از گذشته قوی‌تر خواهد بود. ما واقعا به او افتخار می‌کنیم».

فروغ عباسی گفت همسر سمیرا زرگری متولد و بزرگ شده آمریکا ولی شهروند ترکیه است و افزود: «او فقط پنج یا شش سال در ایران زندگی کرده ولی قوانین ایران را به خوبی می‌داند».

فروغ عباسی افزود که مربی‌اش زن قوی است و پس از گذشت این ماجرا قوی‌تر خواهد شد.

سمیرا زرگری اولین ورزشکار زن ایرانی نیست که به دلیل مخالفت شوهرش نتوانسته است به خارج سفر کند.

در سال ۹۴ همسر نیلوفر اردلان، عضو تیم ملی فوتسال زنان ایران، گذرنامه او را به دلیل اختلافات خانوادگی ضبط کرد و خانم اردلان نتوانست در مسابقات آسیایی شرکت کند.

پس از روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در سال ۵۷ ورزش زنان در ایران سال‌ها ناپدید شد.

به مرور ورزش زنان در برخی از رشته‌ها مثل فوتبال تا حدی عمومیت پیدا کرد. ولی سنت‌ها و مقررات حکومتی ورزش زنان را به اشکال مختلف محدود می‌کند و به عنوان نمونه ورزشکاران زن مجبورند با پوشش اسلامی در مسابقات شرکت کنند.

حجاب برای ورزشکاران زن فقط در ایران و عربستان سعودی اجباری است. فیفا در سال ۲۰۱۲ ممنوعیت یک ساله حجاب برای فوتبالیست‌های زن را لغو کرد.

فروغ عباسی که یکی از اعضای تیم هشت نفره ایران (چهار زن و چهار مرد) در مسابقات جهانی اسکی در کورتینا ایتالیا است گفت در ایران حق رانندگی و سفر دارد و با آزادی در تمرینات و مسابقات شرکت می‌کند.

او افزود: «همه چیز برای ما آزاد است. مقرراتی مثل این وجود دارد ولی در مورد همه اتفاق نمی‌افتد. شاید از بین هر هزار زن برای یک نفر اتفاق بیافتد. حتی مربی من هم واقعا زن آزادی است. او به کشورهای مختلف جهان سفر کرده و همیشه در حال سفر است. این بار این موضوع پیش آمده است. ولی مطمئنم که تغییر خواهد کرد».

با این همه خانم عباسی گفت که طبق قوانین حاکم بر ایران او نمی‌تواند در برخی مشاغل کار کند و برای تامین هزینه تمرینات ورزشی خود مجبور است به عنوان مربی اسکی کار کند.

او افزود: «من واقعا می‌خواهم در ایران بمانم و این مقررات را تغییر دهم. مقررات و مشکلاتی وجود دارد که مانع فعالیت همه ورزشکاران و نه فقط زنان می‌شود. ورزشکاران مرد هم نمی‌توانند وسایل ورزشی بخرند. این مشکلات برای همه وجود دارد.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۹ فوریه۲۰۲۱