فیگارو از بازداشت دو شهروند ایرانی-فرانسوی و آلمانی در ایران خبر داد

به گزارش فیگارو، یک شهروند ایرانی فرانسوی و یک آلمانی بیش از دو هفته پیش در ایران بازداشت شده‌اند.

این روزنامه بدون فاش کردن منابع خود نوشت که این دو نفر قبل از ۱۵ فوریه و به عنوان اهرمی در پرونده اسدالله اسدی بازداشت شده‌اند. دادگاه این دیپلمات جمهوری اسلامی که متهم به ترور است، همان روز در بلژیک برگزار شد.

اسدالله اسدی در دادگاه بلژیک به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نشست مجاهدین خلق در پاریس به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

به گزارش فیگارو، یکی از بازداشتی‌ها که ایرانی فرانسوی است در حالی که وسط کویر یک پهپاد را به پرواز درآورده بود دستگیر شده است.

مشابه بازداشت یک زوج بلاگر جهانگرد استرالیایی در تابستان ۹۸. اتهام آنها این بود که در اطراف جاجرود یک پهپاد را به پرواز درآوردند. البته آنها مدتی بعد در مقابل آزادی یک ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌ها در استرالیا، آزاد شدند.

وزارت امور خارجه فرانسه هنوز به درخواست فیگارو برای اظهارنظر درباره گزارش بازداشت یکی از شهروندان این کشور پاسخ نداده است. مقامات آلمان و ایران نیز در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

در صورتی که این بازداشت‌ها تایید شود، ادامه روند چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی در بازداشت اتباع خارجی و دوتابعیتی برای دریافت امتیاز را به اثبات می‌رساند. آن هم در زمانی که آمریکا و اروپا برایی مذاکره با جمهوری اسلامی و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرده‌اند.

در ۴۲ سال گذشته ده‌ها شهروند خارجی و دو تابعیتی به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده و با احکام سنگین مواجه شده‌اند. اما بسیاری از آنها در مقابل دریافت امتیازهایی آزاد شده‌اند. این اقدام تردید‌ها را درباره صحت اتهام‌های مطرح درمورد افراد بازداشت شده افزایش می‌‌دهد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران این اتهام‌ها را رد می‌کنند اما در عین حال آشکارا از هر فرصتی برای طرح پیشنهاد مبادله زندانیان استفاده می‌کنند و فهرستی نیز از اسامی زندانیان مورد نظر آماده کرده‌اند.

برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که تمایل دولت جدید آمریکا به توافق و مذاکره با جمهوری اسلامی موجب سرپوش نهادن بر موارد نقض حقوق بشر شامل «بازداشت خودسرانه» شهروندان خارجی در ایران خواهد شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۹ فوریه۲۰۲۱