تأیید اثربخشی درمان کووید ۱۹ با داروهای ضد انعقاد خون

پژوهشگران آلمانی در بررسی‌های جامع خود بر تأثیر مثبت داروهای رقیق‌کننده خون در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ صحه گذاشته و تأکید کرد‌ه‌اند که حتی در صورت مرگ بیمار، طول عمر او با این داروها افزایش یافته است.

از زمان مشاهده مقدار قابل توجهی از لخته‌های خون در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، درمان برخی از این بیماران با داروهای رقیق‌کننده خون در دستور کار مراکز درمانی آلمان قرار گرفته است.

اینک پژوهشگران آلمانی با بررسی‌های پژوهشی خود اثربخشی این روش درمانی را تأیید کرده‌اند.

شبکه خبری “ان‌تی‌وی” آلمان به نقل از کلینیک وابسته به مرکز علوم پزشکی هامبورگ ـ اپندورف اعلام کرد که بررسی‌های جامع روی جان‌باختگان این بیماری نشان از اثر مثبت دارو‌های رقیق‌کننده خون (ضد انعقاد خون) بر روی این بیماران دارد.

بنیامین اوندروشکا، رئیس مؤسسه پزشکی قانونی آلمان گفت: «کالبدشکافی‌ پیکرهای جان‌باختگان کووید ۱۹ نشان داده است که حتی با وجود استفاده از داروهای ضد انعقاد خون ممکن است در رگ‌های ریوی برخی از این بیماران لخته‌های خون وجود داشته باشد.»

با این همه، بنا به داده های آماری، این بیماران توانسته‌اند با این روش درمانی زمان طولانی‌تری زنده بمانند.

در ماه مه سال گذشته حین کالبدشکافی در هامبورگ مشخص شد که بیماری کووید ۱۹ در بسیاری موارد به ترومبوز (لخته شدن خون) و آمبولی ریه انجامیده است.

از آن پس بود که خط مشی درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر آلمان تغییر کرد. به پزشکان توصیه شده که بسته به پیشرفت بیماری، برخی از بیماران خود را با داروهای ضد انعقاد خون درمان کنند.

مؤسسه پزشکی قانونی آلمان تمامی ۷۳۵ مورد مرگ‌ومیر مرتبط با کووید ۱۹ در هامبورگ را در سال ۲۰۲۰ بررسی کرد.

در ۶۱۸ مورد از این موارد علت مرگ، همین بیماری تشخیص داده شد. در ۷درصد از موارد که بالغ بر حدود ۵۰ مورد می‌شود، اگرچه آلودگی به ویروس کرونا وجود داشت اما عفونت عامل مرگ نبود.

در سایر موارد که بالغ بر نزدیک به ۷۰ مورد می‌شود، یا نزدیکان متوفی به کالبدشکافی رضایت ندادند یا مدارک و شواهد بیماری تکمیل نبود.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۹ فوریه۲۰۲۱