کلاه بانک مرکزی بر سر واردکنندگان نهاده‌های دامی؛ بلوکه شدن یک میلیارد دلار سرمایه واردکنندگان در عمان

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران از بلوکه شدن یک میلیارد دلار از سرمایه واردکنندگان نهاده‌های دامی در عمان خبر داده است. او گفته بانک مرکزی مسئولیت حل این مشکل را نمی‌پذیرد.

بانک مرکزی از واردکنندگان خواسته از «ریال» عمان برای واردات استفاده کنند اما این ارز امکان انتقال و جابجایی نداشته و در نتیجه سرمایه واردکنندگان که به بانک‌های عمان منتقل کرده بودند، بلوکه شده است. در این میان بانک مرکزی که واردکنندگان را به سوی بانک‌های عمان سوق داده، هیج مسئولیتی برای حل مشکل نمی‌پذیرد و اقدامی انجام نمی‌دهد.

سیدجلال طیباطیبا عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران توضیح داده که «در حدود ۶ ماه پیش بانک مرکزی به واردکنندگانی که ماه‌ها کالایشان در بنادر به دلیل عدم تخصیص ارز معطل مانده و در حال فاسد شدن بود، پیشنهاد تخصیص ارز ریال عمان را داد.»

جلال طیباطیبا می‌گوید بانک مرکزی با علم به اینکه ریال عمان قابلیت جابجایی و انتقال ندارد اما نسبت به فروش این ارز به واردکنندگان اقدام کرد در حالی که ریال عمان جزو ارزهای نامرغوب است و امکان انتقال ندارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران توضیح داده که «واردکنندگان نهاده‌های دامی به رغم مشکلات پیش‌رو ریال عمان را پذیرفتیم اما صاحبان خارجی کالا حاضر به پذیرش ریال عمان نیستند و این مساله موجب بلوکه شدن سرمایه‌های واردکنندگان در بانک‌های عمان شده است. در این شش ماه سرمایه‌های واردکنندگان که حدود یک میلیارد دلار است در بانک مرکزی و سایر بانک‌های عمانی بلوکه شده و بانک مرکزی ایران مسئولیت حل این مساله را نمی‌پذیرد.»

جلال طیباطیبا افزوده که «برابر مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۹ ‬ مقرر شد که بانک مرکزی نسبت به عودت این ارز و تخصیص ارز مرغوب به واردکنندگانی که کالای ایشان وارد و در داخل کشور با نرخ مصوب به فروش رسیده، اقدام کند و در مورخه ۳۰ دی ۱۳۹۹ ‬ نیز وزارت صمت نامه‌ای در این خصوص به بانک مرکزی ارسال کرده اما بانک مرکزی همچنان هیچ اقدام مؤثری در این زمینه انجام نداده است.»

او با اشاره به آمارهای بانک مرکزی که نشان می‌دهد تا کنون ۸ میلیارد دلار ارز برای واردات کالای اساسی و دارو تأمین شده است، گفته که «مسئله اساسی این است که تأمین ارز باید در عمل محقق شود»!

عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با تاکید بر ضرورت آزادسازی سرمایه واردکنندگان از بانک‌های عمان گفته که «عدم آزادسازی ارزهای خریداری شده توسط واردکنندگان به معنی خروج این سرمایه از چرخه واردات و در ایجاد محدودیت در واردات کالای اساسی است.»

این فعال صنفی عدم تخصیص ارز و آزاد نشدن سرمایه واردکنندگان از بانک‌های عمانی را به عنوان «یکی از عوامل مؤثر در ایجاد گرانی و کمبود کالا» ارزیابی کرده و گفته در این روند بانک مرکزی هم سهیم و مسئول است.

طیباطیبا همچنین گفته که «سکوت بانک مرکزی ایران در قبال واردکنندگان در حالی ادامه دارد که این بانک برای بازگشت مقادیر نازلی ارز حاصل از صادرات و اجرای سیاست‌های مؤثر خود به صورت مداوم از تریبون‌های مختلف طرح مسئله می‌کند.»

کمبود نهاده‌های دامی از سال گذشته سبب بروز مشکلات زیادی برای دامداران و مرغداران شده است. از سوی دیگر قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد به شدت افزایش یافته و دولت هم آن بخش از نهاده‌های دامی را که بر اساس قانون باید با نرخ دولتی به تولیدکنندگان دام و طیور اختصاص دهد تأمین نکرده است.

گزارش‌ها از وجود مافیای واردات نهاده‌های دامی خبر می‌دهند که از یکسو واردات را انحصاری کرده و از سوی دیگر بر قیمت‌ها در بازار تأثیر می‌گذارد.

تأمین نشدن نهاده‌های دامی دولتی و افزایش قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد سبب شده که بسیاری از تولیدکنندگان دام و طیور، دامداری و مرغداری خود را تعطیل کنند. این روند از یکسو سبب افزایش قیمت پروتئین حیوانی در ایران شده و از سوی دیگر هشدار کارشناسان نسبت به تهدید امنیت غذایی کشور را در پی داشته است.

حکومت در یک روال تکراری بجای حل این مشکل اما اقدام به بازداشت افرادی به عنوان سوداگران بازار نهاده‌های دامی کرده است. ولی اکنون مشخص شده که بانک مرکزی در نابسامانی بازار نهاده‌های دامی نقش اساسی ایفا کرده است.

اینهمه در حالیست که هنوز مشخص نیست بانک مرکزی به چه دلیلی واردکنندگان را به سوی بانک‌های عمان سوق داده و به چه دلیل حاضر نیست مسئولیت اقدام خود را پذیرفته و برای حل این مشکل گامی بردارد؟! همچنین معلوم نیست آیا بانک مرکزی واردکنندگان در حوزه‌های دیگر را نیز به سوی بانک‌های عمان هدایت کرده و آنها نیز با مشکلاتی روبرو شده یا خواهند شد؟!

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۹ فوریه۲۰۲۱