دستکم ۵ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی روز گذشته و امروز شنبه ۲ اسفندماه، شماری از بازنشستگان کارگری در مقابل استانداری زنجان، تعدادی از اعضای انجمن فرهنگی نوژین روبه‌روی دادگستری سنندج، تنی چند از مردم روستای چولاب کوچصفهان رشت در حاشیه این روستا، گروهی از مردم معترض به مشکلات معیشتی مقابل استانداری سنندج و جمعی از مردم مناطق روستایی چابهار در مناطق خود، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲ اسفند ۹۹، شماری از اعضای انجمن فرهنگی “نوژین” مقابل دادگستری سنندج دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش این تجمع در اعتراض به تأیید حکم ۵ سال حبس تعزیری برای زهرا محمدی از اعضای این انجمن صورت گرفته است.

لازم به ذکر است زهرا محمدی شهروند اهل سنندج، پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان کردستان، به ۵ سال حبس تقلیل یافت.

همچنین این افراد پلاکاردهایی در حمایت از تحصیل به زبان مادری در دست داشتند.

به نقل از ایلنا، روز جمعه ۱ اسفند ۹۹، شماری از بازنشستگان کارگری در استان زنجان با حضور مقابل استانداری این شهر، به سیاست‌های مزدی و بودجه‌ای اعتراض کردند.

بر اساس این گزارش کارگران بازنشسته نسبت به عدم اجرای صحیح قانون کار، پایین بودن سطح دستمزد کارگران و مستمری بازنشستگان معترض بودند.

بنابر گفته این کارگران، طبق آخرین برآوردها، خط فقر حداقل ۹ میلیون تومان بوده اما حقوقی که آنها دریافت می‌کنند ۳ میلیون است و این مبلغ کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد.

این بازنشستگان از دولت و نمایندگان مجلس درخواست داشتند برای اجرای متناسب‌سازی بازنشستگان کارگری در سال آینده بودجه مناسب در نظر بگیرند؛ در عین حال، اجازه دهند مستمری‌ها مطابق قانون افزایش یابد و به خط فقر نزدیک شود.

به گزارش گیلان صدر، روز شنبه ۲ اسفندماه، تعدادی از مردم روستای چولاب کوچصفهان، از توابع شهرستان رشت در حاشیه این روستا تجمع کردند.

بر اساس این گزارش این تجمع در اعتراض به صدور مجوز برداشت شن از محل جزیره گردشگری این روستا، صورت گرفته است

بنابر گفته اهالی این روستا، آنها برای احداث محل تفریح و ورزش برای خانواده‌هایشان هزینه کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند این محل با برداشت‌های غیراصولی تخریب شود.

در همین رابطه یکی از اهالی این روستا گفت: در محلی که مسئولان به یک شرکت مجوز برداشت شن داده اند، مردم اوقات فراغت خود را می گذرانند و برای رسیدن به این محل، جاده دسترسی و زمین فوتبال را با هزینه شخصی خودشان احداث کرده اند.

وی افزود: در صورت برداشت شن از محلی که از سوی محیط زیست مجوز برداشت داده شده است، با وقوع سیلاب، اراضی مستحدثه فعلی که محل تفریح مردم است تخریب خواهد شد.

به گزارش تسنیم، گروهی از مردم شهرستان سنندج مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

این تجمع همزمان با سفر معاون اول ریاست جمهوری به این شهرستان صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش مردم در اعتراض به مشکلات مالی و بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌هایشان، گردهم آمدند و خواستار حل مشکلشان توسط مسئولین و شخص معاون اول رئیس جمهور شدند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، شماری از مردم مناطق کچو، گورانکش و پلانی از توابع شهرستان چابهار تجمع کردند.

این تجمع در اعتراض به احداث مجتمع فولاد در این مناطق،صورت گرفته است.

بنابر این گزارش مردم مدعی هستند، این زمین‌ها متعلق به آنهاست و دولت زمین آنها را مصادره کرده و قصد دارد مجتمع فولاد را در آن مکان احداث کند.

به گفته این شهروندان مرجع تایید آلایندگی صنایع، سازمان محیط زیست است، اما سازمان منطقه آزاد چابهار بدون مجوز زیست محیطی و نظر کارشناسی، زمین‌های کشاورزی و مسکونی آنها را به غیر واگذار کرده و در حال تدارک احداث مجتمع فولاد در این منطقه است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۱ فوریه۲۰۲۱